Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne. 

Proto jim chtěli tito zřeci (ršiové) zviditelnit neviditelné, přiblížit je jejich lidským způsobem, personifikovat je. Všechny živly dostaly jména bohů vyjádřená představou nějaké podoby. Nejvyšší Bůh se stal králem sedícím nad nimi na trůně a vše spravedlivě soudícím. Musel mít svou manželku i vlastnosti lidí. Asi nejvíce si to můžete představit v mytologii starých Řeků. Dnes již víme, že všechny tyto podoby vyjadřují určité lidské archetypy a stejně tak příhody hrdinů a zkušenosti, které je třeba správně pochopit. Indičtí mistři chtěli své poznání vyjádřit co nejpřesněji, ne pouze fantazií nebo uměleckou představivostí, a tak užili geometrické obrazce nazvané jantry.

 

Jantra

 

Slovo jantra pocházející ze sanskrtu má dva hlavní významy. Základ jam znamená podpora, udržování a trana znamená osvobození z pout (myslí se z cyklu znovuzrozování). Jantra je tedy to, co chrání podstatu a osvobozuje. Všeobecně je v sanskrtu jantra také nástroj. Přeneseně je prostředkem k získání svobody (trany). Jantra je tedy tím, co zbavuje pout smrti (Jama je bůh smrti) a dává osvobození (mókša). Jantra se stává všeobecným vyjádřením odrazu energie božstva. Soustředění se na ni stahuje pozornost vědomí ze světa vnějšího do vnitřního a je dosahováno stavu za myslí (turíja).

Nerozlučně spojena s jantrou je mantra. Božstvo (dévata) proniká jak jantrou, tak mantrou. Jantra je jeho tělem, tvarem, mantra jeho myslí, vědomím, duchem. Skrze toto vnější vyjádření se dostáváme k božstvu oddaností. Probudí-li se tímto uctíváním v jantře energie, stává se ctitel božstvem samým. Tak se lze dostat od konkrétního k abstraktnímu, neviditelnému, nesdělitelnému slovy. To je ostatně možné i u jiného ikonografického vyjádření (obrazu, sochy či přírodních symbolů, jakými jsou kámen, strom atd.). Meditace na jantru aktivuje pravou mozkovou hemisféru. Proto ti, u nichž je funkční pouze levá hemisféra, mají velké potíže pochopit tyto geometrické obrazce. Ty se skládají z čar, kruhů, čtverců, trojúhelníků atd., které se vždy protínají s centrální osou nebo jádrem. Tou je buď bod (bindu) nebo zvuk (bídža mantra). Nejmocnější jantrou je černý bod na bílém pozadí. Ten je nejpřesnějším vyjádřením podstaty bytí, nepotřebuje žádné další vysvětlení a nejlépe se na něj koncentruje. Setkáváme se také s dalším výrazem - mandala. Ta je vyjádřením uspořádání kosmu. Jantra reprezentuje nějaké konkrétní božstvo. Nyní si vysvětlíme význam jednotlivých geometrických symbolů v jantře.

 

Bod (bindu)

 

Bod je centrem kresby a ona sama je projekcí kolem něj. Bod vyjadřuje jednotu, původ projevu a jeho vyzáření. Je symbolem nejvyššího vědomí, které se buď projevuje a vytváří svět jmen a tvarů (náma rúpa) a nebo se do něj vše zpětně rozpouští.

V upanišadách se píše:

 

"Bůh, onen nehybný hybatel,

jediný za veškerým děním v kosmu,

je pevným bodem,

kolem kterého se vše odvíjí."

Bindu zároveň vyjadřuje mužskou energii nebo sperma. Ta je statická, jako jednota mužského a ženského principu. Bindu činí neprojevené projeveným a my s ním můžeme takto navázat kontakt a sjednotit se s božstvem.

Kruh (čakra)

 

Zatímco bod je statický, nehybný, kruh je jeho dynamickou expanzí. Bod v sobě kondenzuje vše, kruh je prostoupen cyklickou silou, jejíž obvod se rozšiřuje podle vznikajících přání. Tím nabývá bod na významu a stává se zdrojem všech propojených forem. Kruh tak představuje celý projevený svět (brahmánda). Je zároveň začátkem bez začátku a nekonečnem bez konce. Je prostorem, v němž je vše. Jinak kruh představuje živel vzduchu a s bodem uprostřed Slunce v astrologické symbolice.

 

Trojúhelník (trikón)

 

Trojúhelník se skládá z nejmenšího počtu čar, které mohou vytvořit obrazec. Vodorovná čára vždy vyjadřuje nečinnost, stabilitu. Svislá čára představuje pohyb, dynamičnost. Avšak je vnímána méně než čára šikmá. Také rovnostranný trojúhelník (všechny strany jsou stejně dlouhé), který má vlastně tvar pyramidy, je stabilnější obrazec, na rozdíl od trojúhelníku rovnoramenného (má stejně dlouhá pouze šikmá ramena), který má v sobě velký dynamický pohyb. Trojúhelníky s vrcholem vzhůru nutí zapomenout na vnější svět, upoutávají větší pozornost, vyjadřují mužskou energii. Trojúhelníky s vrcholem směřujícím dolů zaměřují pozornost k nižším sférám a představují ženskou energii. Zároveň trojúhelník obrácený vrcholem vzhůru symbolizuje živel ohně a v astrologii planetu Mars.

 

Čtverec

 

Čtverec je tvořen čtyřmi čarami. Dvě vodorovné vytvářejí stabilitu a dvě svislé dynamičnost. Dohromady vzniká naprostá vyváženost. Zároveň, protože dynamičnost svislých čar není okem a mozkem tak vnímána jako u čar šikmých, vzniká dojem jakési dokonalé opory, základu všeho, pevného prostoru. Proto se čtverec stal podkladem většiny janter, protože jakoby vymezuje prostor, v němž se vše odehrává. Je tedy sídlem a základem jantry. Svou pevností vyjadřuje pozemskost a je tudíž také symbolem živlu země. Pokud je čtverec postaven na vodorovné základně, je statický, pokud s úhly směřujícími nahoru, dolů a do stran, je dynamický a pokud položíme tyto dva čtverce na sebe, je vyvážený. Na každé rameno čtverce se dávají útvary ve tvaru T. Ty se nazývají brány a mohou být otevřené nebo zavřené. Vytvářejí v čtverci pohyb a zároveň vzniká útvar s osmi rameny, který se nazývá bhúpur.

 

Šesticípá hvězda

 

Šesticípá hvězda je kombinace trojúhelníku směřujícího vrcholem vzhůru, což je symbol živlu ohně a mužské energie a  trojúhelníku směřujícího vrcholem dolů, což je symbol živlu vody a ženské energie. Jejich symetrické překřížení vytváří rovnováhu obou energií. Je to nejčastěji užívaný obraz v jantrách, většinou obklopený kruhem a lotosovými okvětními plátky.

 

Lotosové okvětní plátky

 

Lotosové plátky se užívají, protože lotos symbolizuje čistotu. Vyrůstá sice z bahna, půdy, nečistoty, ale jeho stonek se vine vodou vzhůru, takže květ není půdou znečištěn. Stejně tak individuální vědomí, já, vyrůstá z půdy samsáry, světa plného svodů, přání a soupeření, ale není-li tím vším dotčeno, je čisté. Lotosové okvětní plátky se v jantře  obvykle objevují uvnitř kruhu, který je umístěn uvnitř čtverce - tzv. bhúpuru. Je-li na kruhu dvanáct okvětních plátků, je to súrja mandala (sluneční), je-li jich šestnáct, je to čandra mandala (měsíční). U Slunce to vyjadřuje dvanáct měsíců, dvanáct znamení zvířetníku a dvanáct změn, jimiž Slunce za rok projde. U Měsíce to vyjadřuje šestnáct paprsků (kalů) ve významu skryté energie. Slunce má dvanáct kalů. Je-li okvětních plátků osm, vyjadřuje to projevenou realitu - pět živlů (země, voda, oheň, vzduch, éter), mysl, intelekt a individuální vědomí, já. Je-li okvětních plátků dvacet čtyři, představuje to dvacet čtyři základních prvků bytí.

 

Soustředné kruhy

 

Soustředné kruhy kolem trojúhelníku nebo uvnitř něj představují tři guny (tamas, radžas, sattva). Pokud jsou kruhy na vnější straně lotosových okvětních plátků, představují tři stavy času - minulost, přítomnost, budoucnost.

 

Směry jantry

 

Na rozdíl od mapy se v jantře liší směry světových stran. Nahoře je východ (púrva), dole západ (pašchin), vpravo jih (dakšin) a vlevo sever (uttar). Zbývající světové strany se nazývají: SV (išan), JV (agneje), JZ (nairekta) a SZ (vájav). Každý z těchto osmi směrů je ovládán bohy a bohyněmi. Symboly těchto energií jsou zobrazovány vně bhúpuru.

Nejdůležitější jantrou celé tantry, v níž se vyskytuje vše výše uvedené, je Šrí jantra, kterou si vysvětlíme v následující kapitole. 

    

Autor: Jiří Mazánek | pátek 2.10.2015 9:37 | karma článku: 6,44 | přečteno: 233x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik