Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra. 

Višuddha čakra

 

Odpovídá tomu již její název, že je to čakra, která čistí, vyrovnává protiklady a to jak na úrovni tělesné, tak psychické. Ovládne-li se tato čakra, dokáže odstraňovat jed vzniklý z negativních myšlenek a činů a sytí nektarem - pozitivním myšlením a prospěšnými činy. Symbolicky se v Písmech praví, že jed dokáže strávit Šiva. Je známa příhoda, kdy byl dévy, bohy a asury, démony z Mléčného oceánu vyvrtěn také jed, který musel být ihned zničen, aby nikomu neublížil. A byl to jediný Šiva, který toho byl schopen. Ten jed byl tak silný, že i jemu z něj zmodral krk, kde právě došlo k jeho zničení. Od té doby je jedno ze jmen Šivy také Modrokrček (Nílakantha). Ovšem do višuddha čakry skutečně stéká nektar z měsíčního bindu. Ten se rozděluje na své dvě části. Pátý lotos má šestnáct okvětních lístků a na šestnáctém je nektar a na osmém jed. Legendy praví, že vypít jed a změnit ho na nektar je schopen páv (majúr). Asi proto je považován za ptáka, který přináší štěstí, např. Kršna ho má vždy ve svém vyobrazení. Avšak zpracovat jed ve višuddha čakře je velmi těžké. Když není stráven, stéká dolů do manipúra čakry, je zde vstřebáván a postupně způsobuje nemoci, stárnutí a smrt. Je-li ovšem určitými praktikami višuddha čakra probuzena, např. pomocí džíhva bandhy a khéčarí mudry, je jed absorbován a zbývá pouze nektar. Tehdy se opravdu stává nektarem nesmrtelnosti a blaženosti. Zničení jedu nepůsobí pouze na vnitřní úrovni, ale i na fyzické. To dokáží někteří jedinci demonstrovat tím, že vypijí kyselinu, louh nebo nehašené vápno a nic se jim nestane. Příklad najdete např. v knize Autobiografie jogína od Paramahansa Jóganandy, o jehož svědectví nelze pochybovat.

Z těchto důvodů se říká višuddha čakře nejen čistící čakra, ale také fontána zdraví. Při probuzení kundaliní šakti v ní se člověk těší věčnému mládí. Písma praví, že bude žít tisíc let. Může dojít ke spontánnímu tělesnému omlazení a vyléčení i degenerativních nemocí, jakými jsou leukémie, rakovina a další. Také se velmi zvětší slyšení, díky probuzení příslušného mozkového centra a dochází k zážitkům prázdnoty (šúnjaty), zbavení se veškerého strachu a připoutanosti. To pochopitelně souvisí s tím, že páté čakře odpovídá živel éter, ákáša a zvuk, převládajícím smyslem je sluch, smyslovým orgánem uši a výkonným orgánem hlasivky, ústa. Hlas takového člověka je příjemný a svou vibrací předává emoce ze čtvrté čakry tak, že pronikají do lidských srdcí, ovlivňují jejich mysl a těší je. Energie, která proudí višuddha čakrou, je udána  váju. Ta odpovídá oblasti krku a hlavy, které oživuje a podporuje tak vyznění slov a hlasu vůbec. Spadá do oblasti džana lóky, éteru a odpovídá obalu pránámaja kóša. Tato energie přetrvává až do konce života. Jinak stoupá dále do hlavy a je také součástí dalšího obalu vidžňánamaja kóši, těla, které odpovídá za mentální a psychický rozvoj. Ze všech těchto důvodů má tedy pátá čakra také velký význam pro jógu zvuku (náda jógu).

V souvislosti s nektarem je nutné se zmínit o malém lotosu nazývaném lalana čakra. Ten se nachází v ústech zhruba na měkkém horním ponebí, mezi měsíčním bindu, ádžňa čakrou a višuddha čakrou. Právě v této čakře se shromažďuje nektar stékající shora z bindu. Tyto dva lotosy musí být uvedeny v součinnost, pak se jed mění v nektar, který uzdravuje a neškodí. Tomuto lotosu se říká také tálumúla.

Samotný nektar dostává mnoho dalších jmen a je znám nejen z indických textů, ale také z jiných duchovních cest. V józe se mu říká  amrta, nektar nesmrtelnosti nebo blaženosti, ve védách sóma, v tantře madja (božské víno), u súfíjců je nazýván také sladkým vínem přinášejícím opojení, které servíruje božská číšnice sakí, v západních jazycích je to zase ambrozie. Obdobný nektar vniká při tantrických orálních praktikách po jejich déletrvajícím provádění, kdy se uvolní jemněhmotná esence těchto tekutin.

Z veškerého předchozího popisu je také jasné, že pátá čakra se nachází v oblasti krční pleteně naproti hrdelní jamce, kde je její kšetram a zároveň také ve štítné žláze. Právě v hrdelní jamce začíná  želví nádí (kúrma nádí), na něž, když se koncentrujeme, tak ovládneme hlad a žízeň.

Tato čakra má šestnáct okvětních lístků barvy kouřového nachu (purpurová) , na nichž jsou tato červená písmena: AM, ÁM, IM, ÍM, UM, ÚM, RM, ŔM, LM, ĹM, ÉM, AIM, ÓM, AUM, AM, AH.

Jantrou čakry je bílý kruh, který se podobá měsíci v úplňku. Symbolizuje čistotu a čištění a také čistý kosmický zvuk a dále živel éter neboli ákášu. V páté čakře jsou všechny živly nižších čaker již očištěny do svých nejjemnějších projevů a rozpouštějí se v ákáše. V kruhu je zlatý trojúhelník stojící na špici a v něm další měsíční kruh (čandra mandala) barvy kouřově šedé (jako oblaka). Na dně kruhu stojí bílý slon s jedním chobotem otočeným vzhůru. Barva opět symbolizuje živel ákáši. Jeho pomalá majestátní chůze vyjadřuje veškerou moudrost, především o přírodě a souznění s ní, trpělivost, sebevědomí a paměť. Zatímco v první čakře měl sedm chobotů, zde mu zbyl již jen jeden, který značí čistotu zvuku óm. Slon je nazýván obvykle Gadža, případně Airávata. Je nositelem opět bílé bídža mantry čakry HAM.

Nad mantrou v pravém horním rohu jsou obě vládnoucí božstva páté čakry. Mužský aspekt zastupuje Sadášiva. Má pět tváří, což symbolizuje sublimaci všech pěti smyslů, s třetími oky, to znamená vševědoucnost, všemohoucnost a všudypřítomnost a deset paží. Paže vyjadřují sílu a účinnost moudrosti symbolizovanou zároveň klubkem hadů kolem krku. V pažích drží různé zbraně, odstraňující vše negativní a zároveň jimi dává obě ochranné a žehnající mudry. Je oblečen do tygří kůže a sedí na sedátku ve tvaru lva, které spočívá na buvolovi. Na čelo mu kane kapka nektaru. Má zde podobu Ardhanaríšvary tzn. napůl muže a napůl ženy, takže jedna jeho polovina je sněhobílá a druhá zlatá.

Vedle něj na růžovém lotosu (někde též na kostech) sedí ženský aspekt páté čakry Šakti Sákiní. Je sněhobílá díly nektaru, který do čakry stéká, čistší než oceán, z něhož nektar přichází, a proto dostává také často jméno Gaurí, Sněhobílá matka vesmíru. Má modré kalhoty (pándžama) a zelený živůtek (čólí). Má pět hlav, třetí oka a čtyři paže, které opět drží ochranné zbraně. Je dárkyní vyššího vědomí a nadnormálních sil (siddhi), intuice, improvizace a většinou své zkušenosti sděluje pomocí snů.

Na závěr opět citát ze spisu Šat čakra nirúpana:

 

"Ten, kdo dosáhl úplného poznání átma (brahma),

stává se nepřetržitou koncentrací mysli na tento lotos,

velkým mudrcem, výmluvným a moudrým,

užívajícím si stálého klidu mysli.

Vidí všechna tři období (minulost, přítomnost, budoucnost),

stává se dobrodincem pro všechny,

zbaven nemocí a smutku má dlouholetý život

a ničí jako Hamsa nekonečné nebezpečí (z našich činů).

 

Šat čakra nirúpana, verš 31

 

Autor: Jiří Mazánek | neděle 8.3.2015 22:12 | karma článku: 8,95 | přečteno: 307x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik