Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

 

1. Zvuk zní jako slovo ČIN

2. Zvuk zní jako slovo ČINI-ČINI

3. Zvonek

4. Lastura

5. Loutna

6. Činelky

7. Flétna

8. Buben

9. Mrdangam - dvoustranný jihoindický buben

10. Hrom

 

Od zvuku flétny se dostáváte již do vyšších úrovní vědomí. Osmý zvuk je zvukem nejvyššího slova, parávaku, při devátém se probudí božské oko a desátý je zvukem parabrahma.

Ačkoli velký předpoklad mají hudebníci, není to jen jejich výsada. Vliv má intenzivní praxe pránájámy, protože pracuje s pránou. Dále pomáhá meditace, při níž zcela uvolněni nasloucháte neosobně všem zvukům a stanete se jejich součástí. Obrovský význam má také naslouchání správně zvolené hudbě. Začnete vnímat nejen duši hudebníka a jeho stav vědomí, ale probudíte vnitřní sluch a uslyšíte vyšší hudbu sfér nebo andělů. A nakonec vám pomůže zasvěcení (díkša) od pravého gurua, jehož energie dokáže otevřít srdce.  Také to neznamená, že musíte procházet všemi deseti zvuky. Při otevření čtvrté čakry obvykle rovnou slyšíte zvuk nějakého strunného nástroje nebo flétnu. Ale to vše je velmi individuální. Pochopitelně, že velkou roli hrají také mantry, které jsou právě součástí náda jógy.

Jedním z důležitých cvičení náda jógy je bhramarí pránajáma pojmenovaná podle černé, indické včelky bhramarí, protože se při praktikování vydává bzučivý zvuk. Jsou přitom jemně uzavřeny prsty všechny otvory na hlavě a naslouchá se tomuto zvuku uvnitř. Je ovšem mnoho dalších, silných cvičení náda jógy. Ačkoli jsou některé speciální nástroje vydávající pro ucho neslyšitelné zvuky, které však vnímá jemněhmotné tělo složené z vibrací, ze všeho nejdůležitější je ten, kdo na nástroj hraje a zda ho umí použít.

Vedle uměleckých schopností se probouzí díky čtvrté čakře také schopnost léčit dotykem rukou, protože jsou výkonným orgánem této čakry a zvýší se jejich citlivost. Ovšem asi nejvýznamnější je rozšíření lásky lidské na všeobjímající, kosmickou. Člověk začne soucítit s trpícími a pomáhá jim. Velmi se to liší od charity i mecenáštství. Často však o všeobjímající lásce mluví ti, kteří ji vůbec neprobudili a na potkání všechny pateticky objímají. Dejte na to pozor, abyste  sami sebe nešálili a nechte tuto lásku v sobě přirozeně vyvstat. Pomáhá tomu setkávání se stejně naladěnými a smýšlejícími lidmi (satsang), ne však proto, abyste v takové společnosti rozumovali a rozebírali různé otázky, ale spíše se mlčením či společnou praxí vzájemně sjednocovali. Potom bude snadné nebýt připoután k světskosti a zbytečným materiálním věcem.

Na závěr si ocitujeme část veršů k srdeční čakře ze spisu Šat čakra nirúpana.

 

"Ten, kdo medituje na tento srdeční lotos,

stává se Pánem řeči a jako Íšvara je schopen ochraňovat a ničit světy.

Tento lotos je jako nebeský strom splňující všechna přání,

příbytek a sídlo Sarvy (Šivy).

Je krásný díky Hamse,

která se podobá nehybnému, zužujícímu se plameni lampy v bezvětří.

Vlákna, která obklopují a zdobí jeho perikarp,

jsou osvětlována okouzlující sluneční oblastí." 

Šat čakra nirúpana, verš 26

 

Na vysvětlenou - pouze u srdečního lotosu jsou jeho vlákna ozařována Sluncem a tím ho něžně zkrášlují.

 

Ánanda kanda čakra

 

Pod anáhata čakrou se nachází malý lotos s osmi rudými plátky. Jeho název znamená kořen blaženosti a je tzv. duchovním srdcem člověka. Je v něm strom splňující všechna přání (kalpa vrkša nebo kalpa taru). Ten byl v dávných dobách vyvrtěn s dalšími vzácnostmi bohy a démony (dévy a asury) z Mléčného oceánu. V Písmech se praví, že tento strom vyrůstal uprostřed jezera v Indrově nebi (Indra lóka), u nás nazývaném sedmým nebem. Tento strom splňoval každé přání, ale muselo být pozitivní. Proto do zahrady s jezerem mohl vstoupit jen ten, kdo měl čistou mysl. Ánanda kanda lotos plní skutečně všechna naše přání, ať jsou pozitivní nebo negativní. Je tedy třeba se dobře rozmyslet, mít rozlišování (vivéka), než si - byť i nevědomky - něco přejeme. Protože je kontrola mysli tak důležitá, nazývá se v některých tantrických spisech také čintámani, drahokam rozlišování. Je to opět odvozeno ze dvou slov v sanskrtu - činta znamená selektivní myšlení a mani drahokam. Každý správnou praxí tento lotos probudí a je překvapen, že stačí jen pomyslet a všechna přání se velmi rychle plní. Tehdy pochopí význam pozitivního myšlení, kontroly i sebemenšího hnutí myslí a zásad jamy. Pak se snaží duchovní praxí dokázat si být vědom i té nejposlednější myšlenky a svého konání. Také zjistí, jak na této úrovni, když se splní sobecká přání, se rychle vrací reakce na ně zpět. Zde není úniku, protože vy sami pocítíte, jestli existuje nějaký karmický zákon nebo ne a čeho jsou schopny vaše myšlenky, slova a činy. Ano, ve čtvrté čakře a ánanda kanda lotosu už nejste na hmotné úrovni, kde jste nebyli schopni vnímat vyšší energie a vztahy mezi nimi. A tehdy také začnete chápat význam toho, co je psáno ve svatých Písmech nebo co vám říká opravdový duchovní učitel (sat guru). Odtud již není návratu a žádná výmluva neplatí, protože už jste poznali a víte.   

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 26.1.2015 19:58 | karma článku: 7,81 | přečteno: 455x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik