Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

Anáhata čakra
Název této čakry vyjadřuje, že je v ní slyšet zvuk, který nepochází z fyzické úrovně, protože
nevzniká jako všechny zvuky úderem jednoho předmětu o druhý, nýbrž sám sebou zní. Tudíž
ho lze slyšet pouze vnitřním, probuzeným sluchem. Tento zvuk reprezentuje první projev
nekonečného bytí a dostává mnoho jmen, např. náda brahma, šabda brahma, anahat náda,
Protože se této čakře také říká srdeční lotos, bývá její umístění často neprávně kladeno do
fyzického srdce a jeho nervové pleteně. Ve skutečnosti se nachází opět na vnitřní straně
páteře naproti středu hrudníku na úrovni bradavek, kde je jeho zrcadlový odraz (kšetram).
Tzv. duchovní srdce (hrdájákáša) se nachází právě tam a je to prostor (ákáša), v němž sídlí
čistota. Má přímý vztah k části mozku, která zodpovídá za tvůrčí vnímání. V tomto lotosu
se plní naše přání a touhy. Je však třeba, aby byly vždy pozitivní. Pokud tomu tak není,
zažíváme zármutek a bolest. Ta čistá přání se mění ve skutečnou lásku (bhakti), která má
mnoho úrovní, ale každopádně přináší blažené pocity. Člověk začne milovat druhé, chce jim pomáhat a soucítit s nimi.
Můžeme si však představit, jako by byl tento lotos rozdělen na dvě části, volně průchodné
jakýmisi lítacími dvířky, jaká bývají mezi kuchyní a prostorem pro hosty v restauraci. Je
to jako vše ostatní v čakrách jen symbolická představa pro lepší pochopení jejich funkce. V
první části jsou právě ty naše city lidské, lidská láska, emoce, dojetí, taky citové závislosti
apod.. Pokud jimi projdeme a neulpíme na nich právě tím neustálým zármutkem, smutkem,
vzpomínkami, dostaneme se do druhé části čakry, kde začneme vnímat první záblesky božské,
všeobjímající lásky jak k jedné osobě, tak k ostatním lidem. A to již nejsou city závislé na
mnoha okolnostech, situacích a náladách. Tato láska je prožívána sama sebou a je ničím
nepodmíněná. Člověk prostě musí milovat a vůbec se nepotřebuje zabývat tím, co píší Písma
o tom, že by měl a že je to nejvyšší zásada ze všech.
Z tohoto důvodu se ve čtvrté čakře nachází druhý důležitý uzel, který je nutné překonat.
Je to psychický uzel Višnu granthi. Odpovídá citové připoutanosti a závislosti, neužívání
rozlišování a rozhodování se pouze na základě emocí a pocitů, které jsou závislé na
různýh okolnostech a ne na duchovním hledání. Pokud se tento uzel překoná, dosahuje se
ušlechtilého, jemného chování, příjemné, inspirované řeči a nesmírné přitažlivosti u žen.
Takový jogín je jim dražší víc než jejich manželé, čili opět je tu nebezpečí jak toto překonat.
Příklad máme u Kršny, který přitahoval všechny vdané ženy a ty za ním utíkaly od manželů,
aby se s ním milovaly. Ovšem Kršna je Bůh a On každé jejich přání splnil, protože se mohl
pro každou zhmotnit do další své podoby. To my nemůžeme napodobovat, proto si dobře
uvědomujme při probuzení této čakry svou energii lásky.
Fyzické emotivní projevy bhakti mají více stupňů od dojetí, pláče atd. až k nejvyššímu,
nazývanému préma. Velmi podrobně o tom pojednává klasický spis Nárada bhakti sútry.
Pro naše vysvětlování je důležité pochopit především to, že stejný fyzický projev lásky, např.
pláč, nemusí znamenat ten samý vnitřní stav a že nelze směšovat tento projev u citově závislé
lásky se stejným projevem u lásky nejvyšší. Stejně tak lze zaměnit jogína prožívajícího
blaženost samádhí s normálním opilcem. Zatímco jeden v nejvyšším stavu dosahuje poznání a
lásky, druhý spočívá v tupé nevědomosti a uspokojení smyslů.
Čtvrtá čakra má dvanáct okvětních lístků, temně rudé barvy, na nichž je dvanáct písmen
sanskrtské abecedy rumělkové barvy - KA, KHA, GA, GHA, NA, ČA, ČHA, DŽA, DŽHA,
Odpovídá jí živel vzduchu prána váju, převládajícím smyslem je hmat, smyslový orgán kůže
a výkonný orgán ruce. Spadá tedy do jemněhmotného obalu pránamaja kóši a nehmotné úrovně maharlóky.
Jantrou čakry je šesticípá hvězda kouřově šedé až případně zelené barvy vzniklá ze dvou
trojúhelníků (trikonů) jako spojení Šivy a Šakti. Barva vyjadřuje vzdušný živel. Uprostřed
je trojúhelník postavený na špici zařící jako deset miliónů sluncí. Uvnitř něj hoří akhanda
džjótir, nehasnoucí věčný plamen symbolizující džívátma neboli individuální duši.
Některé tantrické texty ho popisují také jako Šivův lingam nazývaný Bána (též Vána)
lingam zářící jako zlato. Také se mu říká Šabda brahmamaja, což znamená zvuk zaměnitelný
s brahma, který je bez příčiny (ahétuka). Džívátma je zobrazován též jako hamsa, labuť,
duše podobající se plameni lampy či svíčky. Plamen je nepohnutý a zužující se.
Kolem tohoto trojuhelníku je bídža mantra čakry JAM barvy zářivě zlaté (nebo také černé
či kouřově šedé), která sedí na černé antilopě. V jejím bindu je vládnoucí mužské božstvo Íša
neboli Rudra Šiva. Jeho povaha je mírumilovná a dobročinná. Jsou zde překonány vlastnosti
třetí čakry jako zloba, žádostivost, pýcha a touha po slávě. Paže Íši s gesty (mudrami) udělují
požehnání a rozptylují obavy a strach. Vyjadřuje osvícení a kontrolu duchovní síly.
Ženské božstvo čakry je Kákiní šakti. Sedí vedle Íši na rudém lotosu a inspiruje k hudbě,
poezii a umění vůbec. To existuje mimo čas, protože pochází z vizí, které pozvedají mysl
do vyšší úrovně vědomí. Energie Kákiní je všepronikající jako vzduch a dodává člověku
emotivní sílu bhakti. Má čtyři paže, v nichž drží oprátku (paša), lebku (kapála) a zbývajícími
pažemi opět uděluje vara a abhája mudry. Má zlatou barvu, je oblečena do žlutého roucha,
vyzdobena šperky s girlandami z kostí. Její mysl je uspokojena a rozradostněna nektarem,
Energie kundaliní šakti ve čtvrté čakře již není agresivní jako v první, kdy pronikla Šiva
lingam, aby mohla vzhůru. Zde je zobrazována jako nádherná bohyně v bílém sárí, která je
klidná, nezávislá, ponořená do sebe, zosobňující bhakti. Je v trojuhelníku, jehož hrot směřuje
vzhůru, aby energie mohla stoupat a s ní i adept. Tehdy je žák sjednocen s kosmickým
zvukem óm a také s dechem a správným rytmem srdce - vchází do meditace.
Popis této důležité, čtvrté čakry dokončíme v další části spolu a ánanda kanda lotosem.

Autor: Jiří Mazánek | neděle 30.11.2014 15:11 | karma článku: 7,19 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik