Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rozpravy o józe – 17. část

Snadno se věci vysvětlují nebo rozumem chápou, ale již mnohem tíž se provádějí. Vysvětlili jsme si pratjáháru (odtažení smyslů od předmětů), ale tím jsme se o moc dál nedostali. Znovu si musíme připomenout, že jde o pátý stupeň aštanga jógy (osmistupňové cesty jógy) a že mu předchází čtyři důležité části a všem se říká pomocné členy jógy. Chce se tím jen zdůraznit, že jsou tyto stupně důležité pro to, co bude následovat. Je jim tedy třeba přikládat význam, pečlivě je praktikovat, ale neustrnout pouze u nich. Stejně tak ovšem platí, že je nelze vynechat a začít rovnou se soustřeďováním se. K tomu je tendence především v západních zemích, kde si cvičenci myslí, že jsou již dál a nemusí se zabývat předchozími pěti stupni. Jejich mýlka je víc než velká. Je skoro jisté, že nemohou dosáhnout žádných výsledků. A ty, které získají, jsou pouze iluzí, kterou si vytváří podvědomí a mysl. Jak to mohu tak jistě tvrdit? Většina lidí ze západních zemí je totiž zatížena svou myslí a vědomostmi, které slyšeli na přednáškách a vyčetli z mnoha nyní publikovaných knížek. Pak jim může přijít i nějaký hlubší vnitřní zážitek, který je určitou známkou naděje, aby byli povzbuzeni. Ale oni mu začnou přikládat zásadní význam a považují ho málem za osvícení.

Začnou si díky své mysli vytvářet názory na různá duchovní témata a vykládat své zkušenosti, případně i svatá písma. Zde se dostávají do léčky jejich ega, a to zcela nevědomě v dobrém úmyslu. Neprošli totiž tím nejdůležitějším – naprostým ovládnutím svých smyslů přirozenou cestou. To je skutečná pratjáhára. Smysly nás totiž jen tak snadno nepustí a jejich znásilňování rozumem, vůlí či tvrdou askezí nepřivede k jejich zkrocení, nýbrž k tomu, že nám způsobí ještě větší, někdy nedozírně špatné následky. Podstata je v tom, že my je musíme opravdu poznat, ne je jen užívat a říkat si, že již víme, jak fungují. Avšak jak je správně poznat? Musíme se naučit je nezaujatě pozorovat, neovládat je, nenařizovat jim a nevyčítat si, když nás strhnou a netrestat se za to. To však neznamená, že s nimi nebudeme vůbec pracovat. Při svém pozorování si máme uvědomovat svá přání, touhy a chtění, která těchto smyslů pro své uspokojení používají a dokázat tyto touhy zastavit nebo rozpustit. To se opět lépe řekne, hůře uskuteční. Je to proces na celý život. Nicméně neznamená to, že je nekonečný a beznadějný. Pokrok je v tom, že to vůbec začneme dělat. Nejdříve nám to při nastoupení uspokojení přání prostřednictvím smyslů pozorovat nepůjde. Budeme si totiž říkat, že to, co děláme, je přirozené, že takoví vlastně jsme, že to jsme opravdu my a není důvod se znásilňovat a takoví nebýt. Naše přání totiž vyplývají z našich sklonů přinesených z minulých životů díky našim tehdejším činům. Ty pak vytvářejí pro nás charakteristickou povahu, kterou se projevujeme, a kterou považujeme za naši přirozenost. Jenže naše přirozenost je božská, projevující se jinak a neovládaná našimi přáními. To opět neznamená, že žití této božské podstaty neuspokojuje naše potřeby, a že je nepříjemné nebo že se k němu musíme nutit. To je naopak v souladu s vesmírnou harmonií a umožňuje nám konat správně, správně užívat své smysly a správně je i uspokojovat, abychom neškodili sobě ani druhým. Většina lidí si myslí, že takový člověk je „svatý“, sterilní a chladný, nepřirozeně se projevující. Avšak takový člověk je ten, který se rozhodl následovat nějaké učení, církev. To mu nařizuje, aby se choval dle jejich zásad, jež si vytyčila ve svém učení a jimiž je typická. Příslušník tohoto duchovního směru se tedy začne takto chovat – nebo aspoň pokouší – a tím zcela potlačuje svoji přirozenost a již vůbec v sobě nehledá a neučí se vnímat svou mysl, svá chtění. Naopak si vnucuje určité chování a nenásleduje svou přirozenost. To se po čase projeví přinejmenším osobními vnitřními i vnějšími konflikty, agresí a fanatismem.

To není smyslem pratjáháry a jejího správného provádění. Jóga sútry nám praví, že je třeba dosáhnout bezžíznivost (vairágja). Bezžíznivost je takové uvědomění vlády vědomí, které je osvobozené od žízně (touhy) po předmětech jak ve světě viditelném, tak neviditelném (Jóga sútry, I. kapitola, verš 15). Podstatou této bezžíznivosti je tedy především praktikování neustálého si uvědomování všeho, co vyvstává v naší mysli, tedy její pozorování. Opět zdůrazňuji, že pozorování neznamená nucení mysli k něčemu nebo si vyčítání toho jak jsem hrozný, čeho jsem tak plný a jak je to marné.

Proces přeměny a rozpuštění či očištění těchto tužeb je velmi dlouhodobý a musí být jemný, abychom nezdeformovali a nepokřivili své chování. Spočívá především v uvědomování a nezasahování. K tomu, aby postupně docházelo k přeměně, nám dopomohou také některá cvičení.

To nejzákladnější je začít od uvědomování si svého těla. Je třeba naučit se vnímat své pohyby a to se nejlépe provádí při pomalém cvičení ásán, prožívání pohybu a setrvání v nich. To posiluje naše vědomí v tom, že je schopno pozorovat také naše myšlenkové procesy.

Ještě větší sílu má pozorování dechu nebo provádění určitých dechových cvičení. Již jsme si řekli, že dech působí na mysl a mysl na dech. Při pomalých dechových cvičeních se zklidňuje mysl a lépe jsme schopni pozorovat, co se v ní děje. Zároveň některá dechová cvičení rozpouštějí naše přání a chtění. Stejně velkou, ba i větší sílu má správně volená hudba. Jde o vibrace, které při setkání se s vibracemi naší mysli a našich přání je rozpouštějí, jako by je vyrušily. K tomu také slouží vybrané mantry, které jsou předány mistry právě proto, aby čistily mysl.

Nejtěžší je uvědomování si sexuální energie a její touhy po uspokojení. Ta má největší sílu při správném překonávání touhy transformovat celého člověka. Ale nesmí jít pouze o přemáhání se a rozumové potlačení. To by přineslo přesně opačný výsledek.

Pratjáhára je tedy kráčení na okraji propasti, kdy musíme dokázat nalézt uspokojení smyslů – což je lepší než jejich potlačení – ale zároveň schopnost vnímat, kdy touze nepodlehnout a posunout hranici přirozeného ovládnutí svých smyslů a mysli. Pak jsme volní a připraveni se soustřeďovat.

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 21.1.2013 12:22 | karma článku: 8,22 | přečteno: 319x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 463x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik