Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

5. 03. 2016 17:21:57
O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

Proto se nejlépe ovládá kontrolou řeči, případně občasným mlčením. Jinak se úst dá naopak využít ke zvýšení energie recitací a zpěvem manter.

Pokud se týká chuti k jídlu, neznamená to, že si jídlo nesmíme vychutnat a budeme jíst jen nechutná, ale zdravá jídla. Součástí tantry je i požitek (bhóga), který nás však nesmí strhávat a ovládat. Zjistěte si správným a upřímným rozlišováním, čemu podléháte, co musíte mít každý den, bez čeho se nedokážete obejít. To se naučte přirozeně překonat.

Naopak velká energie se v tantře získává při líbání. Při něm dochází k propojení obou polaritních energií a postupně vzniká společný energetický, zharmonizovaný oběh. Zároveň se vylučují jemněhmotné esence obou energií obsažené ve slinách. Stejnou sílu mají také orální techniky tantry, které se velmi využívají.

Jak vidíte, všechny brány mohou mít také pozitivní význam, tedy i smysly, když se jich správně a s mírou užívá. Proto se jich nezříkejte a také o ně dobře pečujte. To znamená, abyste využívali tzv. krija neboli čistící techniky. Při nich se obvykle vodou nebo mírně teplou, slanou vodou promývá nos, čistí jazyk, zuby a dásně. To jsou různé druhy nétí. Oči se čistí cvičením nazývaným trátak. Při něm bez mrknutí očí zíráme na plamen svíčky nebo bod ve výši očí ve vzdálenosti, do které vidíme. Oči slzí, pak se zavřou a pokračuje se znovu tak dlouho, než se oči mírně unaví. Další cvičení se nazývá čakšu dhautí neboli čištění očí. Při něm nadechneme, zadržíme dech, ucpeme nosní dírky a snažíme se vydechovat očními kanálky. Je třeba cvik provádět s mírným tlakem, ne silou, kanálky se postupně uvolní a vyslzí. To stačí provést párkrát.

Také uši si pochopitelně pravidelně čistíme, aby se v nich neusazoval maz.

Konečník

Další bránou je konečník. Neslouží pouze k vylučování zbytků strávené potravy, ale jsou v něm důležitá nervová zakončení, jejichž vliv působí přímo v hlavě. Také zde je nejprve třeba dbát na hygienu. Rozhodně je nejlepší, je-li ta možnost, si po každém vyprázdnění konečník umýt vodou. Čas od času je dobré si provést klystýr (bastí), který patří mezi opět více druhů dhautí. Provádí se mírně teplou vodou, aby se odstranily i starší zbytky, které se nacházejí dále v tlustém střevě. To vše si můžete s citem udělat sami ve sprše, kam si vezmete kbelík.Také si lze ve zdravotnických potřebách zakoupit irigátor a vše uskutečnit na záchodě. Příliš bych nedoporučoval drahé nabídky, kde se totéž provádí pod velkým tlakem. Může to poškodit stěny tlustého střeva. Pro správné trávení se v něm musí vyskytovat trávicí bakterie. Proto je dobré klystýr provádět třeba jen jednou měsíčně, abychom se jich vytrvale nezbavovali a neměli pak potíže s oslabenou peristaltikou.

Dále je dobré provádět při každodenním sprchování tzv. ganéša kriju. Je to jednoduchá, krátká masáž konečníku prstem, který do něj vsuneme. Posiluje to a prokrvuje svaly, které se nacházejí na jeho konci. Ty jsou velmi důležité pro praxi tantry, když svými stahy dokáží zastavit únik energie apána váju a obrátit její tok směrem vzhůru. Jedná se o tři kruhové svaly. Ty se procvičují tzv. koňskou neboli ašviní mudrou. Název vznikl podle stahů konečníku u koně, když vypuzuje koblihu. Při tomto cviku stahujeme a povolujeme tyto svaly. Časem se je případně naučíme vzájemně rozlišit. Tento cvik aktivuje první čakru a také probouzí kundaliní šakti. Proto se ve spojení s dechem a mantrou často užívá při složitějších tantrických cvičeních. Neprovádíme-li stahy a uvolňování těchto svalů, ale jenom stah a ten držíme delší dobu, obvykle též se zadrženým dechem, nazývá se tento cvik stah v kořeni neboli múla bandha. Je to opět velmi účinný cvik užívaný ve spojení s dalšími ve složitějších tantrických technikách.

Při stažení konečníku se stáhnou též svaly perinea neboli svaly nacházející se mezi ním a pohlavními orgány. Tato oblast se také nazývá hráz. Uprostřed ní se nachází jeden z nejsilnějších energetických bodů v těle. Tlak prsty nebo patou nohy při sedu na něj jednak velmi zvyšuje energii a dále u muže dokáže zadržet ejakulaci. Tím se dostáváme k poslední bráně, pohlavním orgánům.

Pohlavní orgány

V této bráně dochází k největšímu úniku energie. Je třeba zde rozlišit pohlavní orgány ženské a mužské. U ženy je jóni více otevřené a dochází zde k většímu úniku energie než u muže. Často se objevují výtoky, které hodně oslabují. Největší únik však nastává při měsíční periodě, která trvá několik dnů. Paradoxně je v té době ženská energie nejsilnější, což se využívá též při některých tantrických rituálech. Je to proto, že tato energie musí být připravena na zrod, takže je do ní vložena největší potence. Pro svou podobu s konečníkem se tato brána uzavírá obdobným cvikem, jóni mudrou. Tento název má ovšem ještě zcela jiný cvik, který mohou provádět i muži. Žena však stahy jóni obdobnými jako u ašvini mudry procvičuje svaly, které jsou nejdůležitější v celé tantře při pohlavním spojení (maithuna). Při něm se nevykonávají žádné pohyby, protože jde o meditaci, zastavení všeho. Tedy zastavení chtění, touhy po uspokojení. Přesto je třeba při tomto spojení stále udržovat vzrušení, aby vznikala a proudila energie. To je úkolem ženy, šakti. Proto se učí v tantře, že žena je aktivní a muž pasivní, ale není-li žena skutečnou šakti, nemůže nikdy dojít k tantře, nýbrž jen k sexu a uspokojení. Znamená to, že žena svými stahy jóni vlastně vlnami masíruje mužův lingam, aby byl stále vzrušený, ale zároveň musí být schopna vnímat jeho vzrušení a dokázat silným stahem zastavit nastávající ejakulaci. Takže vycvičení stahů jóni je nejdůležitější úkol pro šakti. Často se užívá kamenné vajíčko, které se do jóni vloží a žena se učí jím pohybovat. Tím postupně nejprve zpevní stěny jóni, pak si uvědomí její svaly a postupně je schopna s vajíčkem posunovat, jak chce. Není to tak nemožné, protože to umí každá Thajka v nočním klubu s pingpongovými míčky. Tímto cvičením se velmi zvyšuje ženská energie. Vedle toho má také velký ozdravný význam. Jóni je dobře prokrvené, zdravé, nehrozí nebezpečí rakoviny děložního čípku, výtoku, různých plísní a neudržení moči. Potom se pochopitelně takového jóni může též využívat při orálních technikách.

Uzavřít bránu u mužského pohlavního orgánu, lingamu, znamená v podstatě ovládnout touhu po uspokojení. Je to tedy především práce s myslí a potom také se vzrušením, které je obvykle u muže silnější a rychleji probíhající než u ženy, je ukončeno ejakulací a velkou ztrátou energie. Je-li toto ovládnuto, energie se zvyšuje a naopak pokračováním vzrušení stoupá. K ovládnutí ejakulace je třeba tedy nejvíce pracovat na ovládnutí mysli a jejího chtění po uspokojení. Potom je také možné zastavovat toto vzrušení tlakem na hrázi nebo u kořene lingamu nebo na jeho špičku. Přesto je třeba mít určité předpoklady, takže ne každý muž může tantrická cvičení provádět. Avšak samotné ovládnutí vzrušení a ejakulace nestačí, to není ještě žádná tantra. S ovládnutou energií se musí potom umět pracovat a transformovat ji. A to je již velmi náročné.

Nyní jsme si vysvětlili, jak uzavírat všech devět bran lidského těla. Je to důležité pro co nejlepší ovládnutí úniku energie. Ovšem i únik energie z těchto bran je závislý na naší mysli. Můžeme uzavírat brány, jak chceme, je-li mysl plna přání, tužeb, chtění, závislostí a sklonů, má velký vliv na fyzické tělo a nepodaří se nám ovládnout smysly a uzavřít tyto brány. Proto se musíme stále snažit o uvědomování si všeho, co konáme, říkáme a myslíme a praktikovat v různých situacích a činnostech koncentraci. Jedině postupné prodlužování koncentrace toto vše z mysli vypudí, ta se stane klidnou a schopnou pomoci při provádění náročnějších tantrických cvičení. Je třeba ovládat dech i mysl a to pomůže v ovládání pohlavní energie. Obráceně to nebude fungovat.

Autor: Jiří Mazánek | karma: 10.76 | přečteno: 586 ×
Poslední články autora