Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné). 

Ve fyzickém těle jsou svaly, různé druhy vyživujících oběhů (krevní, lymfatický, dechový) a žlázy s vnitřní sekrecí atd. Toto vše je třeba uvést do součinnosti a harmonie správnou výživou, správným vylučováním, tělesnými pozicemi, dechovými cvičeními atd. Abychom zharmonizovali tělo psychické, užíváme k tomu obvykle své smyslové orgány, které dokáží správně zpracovat jemnější vibrace, které působí na různých úrovních. Nejprve jsme si uvedli, jak orgán zraku může vnímat to, co vidí a využít toho pro svůj vnitřní rozvoj. Spojíme-li zrakový vjem s jeho významem v mysli, probudíme vibrace v něm ukryté a ty mají potom velmi silné působení. To je cesta zobrazení božství v sochách, obrazech, symbolech a jantrách. Stejně tak silně, pro někoho ještě silněji, může působit využití zvukové vibrace v mnoha jejích formách. To je cesta jógy zvuku, náda jógy a speciálně její součásti mantra jógy.

 

Mantry

 

V každém jazyku si časem lidé vytvořili slova, za nimiž vnímají v mysli a běžném životě nějaký konkrétní význam. Pro stejný předmět se však v jiném jazyce užívá jiné slovo, nebo dokonce může mít stejné slovo v jiném jazyce úplně jiný význam. Je tedy jasné, že jde pouze o něco, na čem se dohodla určitá větší či menší skupina lidí a samotnou podstatu předmětu tato zvuková vibrace nevyjadřuje.

Mantry jsou ovšem zvukové vibrace, které tuto podstatu vyjadřují. Obvykle je v nich esence božstva a zároveň jeho energie. Proto mantry nevznikly dohodou lidí, ale zřením mistrů (ršijů) v meditacích, kdy jim byly sděleny. Samotné slovo, či delší formuli nestačí znát, je třeba její podstatu probudit, teprve potom začne působit. Znamená to, že je nutné vyvinout určité úsilí, a to po nějakou dobu, a dále mít víru v to, že v mantře je toto vše obsaženo. Toto praktické úsilí se nazývá opakování mantry (džapa). Zvuková vibrace vchází soustředěním se nejprve do úst, později do mysli, ale nakonec do všech buněk těla, do krve, dechu atd., stane se zcela součástí člověka. V harmonii se všemi ostatními životními funkcemi pak začne její energie (šakti) působit nejen na mysl a očišťovat člověka od jeho bloků, na různých vědomých i podvědomých, ale i tělesných úrovních, ale především myšlenkových a emocionálních. Tehdy už pracuje mantra sama sebou, opakuje se sama stále a člověk již vlastně neopakuje (adžapa džapa). Samotné opakování mantry je na začátku hlasité, později šeptané a nakonec myšlenkové, které je nejsilnější. Počáteční pocity jsou příjemné, protože se začne uvolňovat energie blaženosti v nás zakrytá. Když začne mantra vstupovat hlouběji do našeho vědomí, uvolňují se různé bloky, což se může projevovat, ale nemusí, neboť je to velmi individuální, i některými tělesnými pocity. Může třeba bolet nějakou dobu hlava - je-li příliš plna myšlenek, které nechceme pustit, můžeme pociťovat smutek a plakat nebo naopak velkou až extatickou radost a stále se smát, nebo malou potřebu mluvit, může docházet k tělesné očistě pocením nebo rychlejším vylučováním atd. Tyto projevy však časem přejdou a nebudeme pociťovat nic, nebo monotónnost, vyprahlost, netrpělivost, či si budeme myslet, že je již dosaženo výsledku. Právě tehdy nesmíme skončit, protože to je období jakési zkoušky naší víry v působení mantry.

Již jsme si dříve popsali, že všechny naše prožitky jsou vtisknuty, zaznamenány v našem jemněhomotném těle jako tzv. samskáry a ty silné, přenášející se ze zrození do dalšího zrození jako sklony, charakterové vlastnosti (vásány). Ty se opakováním mantry znovu oživují, člověk je nějak prožívá, měl by si je jako pozorovatel uvědomit a tím se rozpustí energií mantry. Všechno jsou pouze změny mysli (vrtti) a účelem je tyto změny ovládnout. A to jsou právě ty projevy, které při praxi mantry můžeme pociťovat. Závisí to tedy na tom, jaké jsou obsahy toho všeho v našem vědomí, v jemněhmotném těle. I když to není nejdůležitější, na začátku praktikování mantry pomáhá několik věcí, které lze potom odložit. Jejich smyslem je vyladění člověka a posílení jeho vážnosti, důležitosti a víry v tuto praxi. Je dobré se vždy umýt a čistě obléknout, třeba mít i na praxi vždy stejný, jen na tento účel určený oděv. Pak je dobré, je-li to možné, provádět džapu vždy na stejném místě a ve stejnou denní dobu. To místo získá vibrace této mantry a již samo vám pomáhá a posiluje vás. Nejvhodnější doba je ráno, za východu Slunce, nebo před tím (brahma muhúrta), kdy jsou ještě vibrace prostoru klidné. Dobrá je také doba o půlnoci, obzvláště při některých obřadech. Zpočátku se opakování provádí s přesným počtem na indickém růženci o 108 kuličkách (mále) a uskuteční se určitý počet těchto kol. Držíme-li kuličku palcem a prostředníčkem pravé ruky (ukazováček a levá ruka jsou považovány za nečisté), vnímáme hmatem, očima, jazykem i sluchem. Tím je zapojeno více smyslů zároveň a udrží se větší pozornost. Můžeme si k opakování zapálit vonnou tyčinku (agarbatí) a zapojí se i čich.

Základní mantry jsou vždy v sanskrtu a dají se dělit podle různých hledisek.

Nejstarší jsou védské mantry. Ty byly předány ršijům v nadvědomých stavech a je v nich obvykle nějakým způsobem vyjádřena Pravda, nejvyšší Poznání. Mezi nimi je první mantra ze všech, pranava, prvotní zvuk ÓM.

Dále jsou to mantry k různým aspektům nejvyššího Bytí, k jeho třem nejzákladnějším projevům, tedy vzniku, udržování a zániku projeveného světa, tedy k Brahmovi, Višnuovi a Šivovi, případně Šakti. Každý z nich má své projevení se v určitých podobách, případně avatárech (zrození za nějakým účelem), a to vše je opět vyjádřeno dalšími mantrami. Jsou to tedy mantry k různým božstvům.

To je zvukově vyjádřeno buď přímo pojmenováním konkrétního božstva (Ganéša, Durga, Lakšmí atd.) - nejvíce jmen má Šakti, Déví, Šiva, Kršna atd., ale potom lze totéž vyjádřit silnějším zvukem bez významu, který má v sobě ovšem mnohem větší vibraci jako semenná, kořenná bídža mantra (např. Gam, Šrím, Dum, atd.). Mezi ně patří i mantry na čakry.

Potom jsou mantry, které působí na uvolňování emocionálních stavů nebo jejich projevení se, např. dosažení klidu (šánti mantry), získání větší energie nebo lásky. To jsou obvykle mantry ke Kršnovi nebo k Déví. S nimi souvisí i léčivé mantry, které mohou být zaměřeny na konkrétní nemoc jak fyzickou, tak psychickou. Samozřejmě, že takové mantry nevyléčí zlomenou nohu apod.

Potom jsou mantry, které něco vysvětlují. Pak se také dělí podle počtu slabik, které obsahují.

Mantry se též mohou zapisovat (likhita džapa) do sešitu jen k tomu určenému a uchovávanému na oltáři. Takový sešit má v sobě velkou vibrační sílu. Dále se mantry zpívají za doprovodu hudebních nástrojů, obvykle harmonia, bubnů a činelků. Účinek se zvyšuje skupinovým zpěvem a zrychlováním tempa. Při takové praxi se také často tančí. To se nazývá kírtan. Tehdy obvykle předzpěvuje nějaký mistr a ostatní opakují. Velmi mnoho manter je určeno k speciálním obřadům, které musí být prováděny pouze k tomuto účelu určenými bráhmany a velmi přesně. Při těchto obřadech se obětují různé ingredience - květiny, přepuštěné máslo (ghí), jogurt, mléko, med atd. a polévá se lingam a jóni, nabízí se různé ovoce (banány, kokosové ořechy) a sladkosti za odříkávání k tomu určených manter. Důležitou součástí toho je očišťující oheň, který si každý účastník symbolicky převezme, aby se jím očistil (áratí, púdža).

Nejmocnější jsou obřady prováděné v jámě s ohněm o přesných rozměrech, tvaru a nasměrování, která  se  nazývá kunda. To slovo znamená jáma, ale zároveň oheň, který v ní hoří (opět ze správného druhu paliva), symbolizuje kundaliní šakti, která byla zažehnuta správným (sexuálním) spojením. Tyto obřady se nazývají hóma nebo jadžňa a pořádají se venku, vždy k dosažení nějakého účelu (míru, požehnání atd.) pozitivního pro ostatní bytosti a celý svět. Do ohně se vhazují zrní, rýže a vlévá ghí,  případně vonné esence za odříkávání nejstarších, indických manter z Písem, ve védách.

Je mnoho dalších způsobů, jak rozdělovat mantry. Nejpodstatnější však je, že mantru byste měli obdržet od svého gurua při zasvěcení, iniciaci (díkša). Tehdy vám předá i své požehnání a energii, která vám pomáhá tak mantru praktikovat. Když mantra splní svůj účel, může se obdržet další, mocnější. To je již ale velmi individuální.

Jsou také mantry, které mohou ubližovat, škodit, ale ten, kdo je užívá, si ponese za to následky. Mantry jsou i v jiných jazycích nebo jim obdobné jsou zaklínadla, kletby, léčivá slova apod., ale až do důsledku je jejich poznání rozvedeno pouze v Indii. Něčím podobným jsou také modlitby a hymny, ale v těch je pouze vyjádřena víra v Boha a obvykle Jej, pouze při různých příležitostech, oslavují, neopakují se systematicky jako mantry.    

Autor: Jiří Mazánek | pátek 27.11.2015 23:11 | karma článku: 9,74 | přečteno: 341x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik