Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem. 

Teprve tehdy prožívá největší uspokojení, blaženost, poznání, sjednocení a harmonii. Protože vše v tomto vesmíru je v polaritě, snaží se oba její póly nalézt harmonii ve spojení. Na všech úrovních života, u všech bytostí se póly přitahují a chtějí spojit. Tím je zaručeno pokračování života. Ale jen člověk má vědomí, které mu umožňuje nebýt hnán jen snahou o udržení života, hledáním potravy a plozením. Je schopen užívat svou sexuální energii i k požitku (bhóga), ale také především ke svému vnitřnímu rozvoji a sjednocení se s nejvyšším Bytím (jóga) a nalezení konečné harmonie obou polarit. To, co se v indických Písmech nazývá např. spása (mókša), je totéž, co se v bibli nazývá rájem. I v něm byly obě polarity v harmonii, Adam a Eva chodili nazí a svou nahotu si neuvědomovali. Neznamená to však, že spolu neměli pohlavní styk. Snadno si to můžete představit obdobně jako u zvířat, kde k němu také dochází, ale je to přirozená součást jejich života, sex není zneužíván. U lidí se setkáte s tím, že se pomocí sexu získávají peníze, moc, či jiné požitky, hlavně u žen, nebo se naopak ženy zneužívají pro požitek mužů. Potom se může zdát divné, že by správné spojení obou polarit mohlo vést k osvobození člověka od utrpení. Ale tak jako v ráji zakalila vědomí lidí nevědomost a touha, vystoupili z jednoty obou polarit, začali je vidět, rozlišovat dobré a zlé, případně jednu z nich povyšovat, tak tato nevědomost i dnes na světě převládá a neumožňuje lidem vidět skutečnou podstatu toho, proč jsou zde dvě pohlaví a jaké přirozené, božské možnosti nám nabízejí. Je jistě mnoho dalších možností, jak dosáhnout cíle života, ale všechny cesty se nakonec sbíhají v jednom bodě a tím je láska, spojení obou polarit v naprostém, vzájemném odevzdání, kdy přestává existovat to hmotné a nejdůležitější je spojení na úrovni božské. To nám nabízí cesta tantry pomocí čaker, jen je třeba ji správně pochopit a být na ni připraven.

     

Přehled čaker

 

Již jsme si vysvětlili, že člověk se skládá z těla fyzického, hrubohmotného (sthúla šaríra), v jehož endokrinních žlázách a nervových pleteních a dále pak ve smyslových orgánech se odráží tělo  jemněhmotné (súkšma nebo linga šaríra). A nakonec má věčnou duši (átma), která přetrvává vše, není ničím dotčena a obsahuje v sobě zárodek Poznání a Nejvyšší lásky (kárana šaríra). Cesta, jíž lze dosáhnout sjednocení s touto věčnou duší (brahma), která je totožná s átma, vyžaduje velké úsilí, odříkání, rozlišování a odevzdání. Tato možnost je vložena do našeho jemněhmotného těla jako systém čaker. Máme šest hlavních čaker, které odpovídají jednotlivým živlům (tattvám) a úrovním vědomí (lókám). Jemněhmotné tělo se skládá ze tří jemněhmotných obalů, tělo fyzické má jeden hmotný obal, tělo věčné také jeden.

 

Čakry podle živlů přísluší do těchto obalů:

 

Tělo potravy (annamaja kóša) - múladhára, svádhišthána a manipura čakra

Tělo energie, prány, životní síly (pránamaja kóša) - anáhata a višuddha čakra

Tělo mysli (manómaja kóša) a intelektu, rozlišovací schopnosti (vidžňánamaja kóša) - ádžňa čakra

 

Podle stoupající jemnosti živlů (tattev) a úrovně vědomí dělíme čakry takto:

 

Země (prthiví) a bhú lóka - múládhára čakra

Voda (ápas) a bhuvar lóka - svádhišthána čakra

Oheň (tédžas) a svah lóka - manipura čakra

Vzduch (váju) a mahar lóka - anáháta čakra

Éter (ákáša) a džana lóka - viššuddha čakra

Mysl (manas), intelekt (buddhi) a tapah lóka - ádžňa čakra

Všechny živly ve své nejjemnější podobě a satja lóka - bindu visarga a sahasrára

 

Odrazy čaker (kšetram), odpovídající energie (váju) a bídža mantry:

 

múládhára čakra - perineum - apána váju - LAM

svádhišthána čakra - genitálie - vjána váju - VAM

manipura čakra - pupek - samána váju - RAM

anáhata čakra - střed prsou - prána váju - JAM

viššuddha čakra - hrdelní jamka - udána váju - HAM

ádžňa čakra - mezi obočím - mysl – ÓM

 

Čakry podle smyslů, smyslového orgánu, výkonného orgánu a počtů okvětních lístků:

 

múládhára čakra - čich - nos - konečník - 4

svádhišthána čakra - chuť - jazyk - pohlavní orgány  - 6

manipura čakra - zrak - oči - chodila, nohy - 10

anáhata čakra - hmat - kůže - ruce - 12

viššuddha čakra - sluch - uši - hlasivky (ústa) - 16

ádžňa čakra - mysl, intelekt - mozek - mozek – 2

 

Jemněhmotné tělo je vyživováno energií pomocí sítě 72.000 kanálků, nádí. Nejdůležitější pro práci s kundaliní šakti a čakrami jsou tři. Polaritní jsou měsíční, ženské nádí ida a sluneční, mužské nádí pingala. I ústřední kanál sušumna procházející páteří se opět skládá z polaritních obalů – vnější, sluneční, vadžra nádí a prostřední, měsíční, čitra nádí. Kundaliní šakti stoupá ústředním, neutrálním brahma nádím. Samotná kundaliní šakti je božská, ženská energie, odlesk nejvyšší kosmické Šakti v nás. Její součástí je sexuální energie, proto je v ní vnímán odlesk nejvyšší blaženosti. Kundaliní šakti touží po spojení s nejvyšší mužskou energií, jejímž odleskem je Šiva sídlící v ádžňa čakře. Kundaliní šakti naplněna touhou za ním stoupá tantrickou praxí vzhůru a prochází šesti čakrami. V nich se postupně spojí se třemi lingamy, které musí prorazit - brahma lingam v múládháře, bána (vána) lingam v anáhatě a itara lingam v ádžňa čakře. To zároveň souvisí s překonáním tzv. uzlů (granthi) - Brahma granthi v múládháře (překonání hmotné závislosti ve světě jmen a tvarů), Višnu granthi v anáhatě (připoutanost na citech a lidské lásce) a Rudra granthi v ádžňa čakře (připoutanost k psychickým silám a schopnostem).

Cestou vzhůru kundaliní šakti postupně uvolňuje obsah všech čaker. To způsobuje určité tělesné, citové i myšlenkové projevy, které jsou velmi individuální. Každá čakra slouží k pochopení a odžití něčeho konkrétního. Je-li to splněno, v podstatě její funkce zaniká a je průchodem kundaliní šakti zničena. Tomu se říká cesta rozpuštění (laja krama). Po spojení kundaliní šakti se Šivou, uspokojení a dosažení blaženosti se kundaliní šakti vrací zpět do múládháry a cestou všechny čakry zase oživuje. Nesestupuje již ta samá kundaliní šakti, ale je spojená se Šivou, takže je to transcendované, nejvyšší vědomí. Nikdo nedovede vysvětlit, proč se po takovém úsilí, aby vystoupila vzhůru, zase vrací na hmotnou úroveň. Nejspíš to bude milost boží. Tomuto sestupu se říká sršti krama. Často se v knihách píše o pocitech při vzestupu kundaliní šakti. Jsou však velmi individuální, subjektivní a také žádné nemusí být. Proto je nemá cenu konkrétně zmiňovat, protože si je čtenář může snadno vsugerovat nebo zaměnit s normálními, fyziologickými pocity v těle. Je třeba jen upozornit na to, že pokud bude žák dodržovat základní etické zásady (jamy), to jest neubližování, pravdivost atd. a doporučení gurua, vše proběhne, i s nějakými případnými projevy, bez problémů, protože bude vždy vědět, co má udělat.  

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 24.8.2015 10:40 | karma článku: 8,53 | přečteno: 289x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik