Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

. Její vzestup nám přiblížil naše tělo fyzické i psychické, vysvětlil příčinu našich přání a emocí. Prošli jsme tělem hrubohmotným i jemněhmotným, uvědomili si všechny živly i mysl. Ale stále se nacházíme na úrovni projevené, kde je polarita, byť v harmonii a guny, byť sjednocené.

Nyní nastala chvíle k tomu, abychom překročili toto vše a vstoupili do neprojeveného bytí transformačním bodem bindu. Tehdy zmizí naše individuální já a my přestaneme být. V tomto okamžiku zemřeme, ale budeme žít mnohem víc a intenzivněji. A to je jen velmi přibližné vyjádření toho, co nastane, vstoupíme-li do sahasráry.

 

Sahasrára

 

"Nad měsíční oblastí je položen zářící tisíciplátečný lotos.

Tento dárce osvobození je mimo mikrokosmos těla.

Jeho skutečné jméno je hora Kailás, kde sídlí velký Šiva, nazývaný Nakula.

Je nezničitelný a bez konce.

Jakmile člověk objeví toto nejtajnější místo,

bude osvobozen od znovuzrození v tomto vesmíru.

Cvičením této jógy získá moc tvoření a ničení tvorstva.

Pokud je jeho mysl stále upřena na toto místo,

jež je sídlem velké labutě (Hamsa) a je nazýváno Kailás,

pak jogín zbavený nemocí se dožije vysokého stáří a vzdoruje smrti.

Jakmile se jogínova mysl rozplyne ve velkém bohu zvaném Kula,

pak dosáhne úplného samádhi a stane se neochvějným.

Nechť jogín neustále saje nektar plynoucí z hory Kailás.

Tím oklame smrt a opanuje Kulu.

Síla Kuly je vstřebána hadí silou a člověk pak splyne s Paramátmou."

 

Šiva Samhita, verš 151-157

 

Při popisu měsíčního bindu jsme se zmiňovali o tom, že je již součástí kauzálního (příčinného) těla meziprostoru, nazývaného kárana vántara šaríra, které je nad ádžňa čakrou a pod sahasrárou.  V něm se nachází velký zvuk (mahánáda), v němž se rozpouští váju (živel vzduchu). Je polovinou Šivy, neboť má podobu pluhu a projevuje se čirou inteligencí (buddhi). To je třeba vysvětlit. Šivu v sanskrtu vyjadřuje písmeno HA. Je-li odstraněna jeho horní část, má ta zbývající podobu indického pluhu a zároveň, protože je ardhanaríšvara, napůl muž a napůl žena, stává se jeho polovinou šakti. A ta je tím zvukem náda.

Nad tím vším je lotos s tisíci plátky směřujícími dolů, lesklý a bělejší než Měsíc v úplňku. Jeho vlákna jsou zbarvena jako mladé Slunce a světélkuje písmeny celé sanskrtské abecedy (bez písmena kša) postupujícími v obráceném pořadí zprava doleva (dakšinávarta) 50 krát dokola.

Okvětní lístky jsou rudé nebo v barvách duhy. Díky tomu Měsíci v úplňku je mandala nazývána púrna čandra (úplněk). Na rozdíl od prostoru v múládhára čakře, nazývaném též Kula, se proto sahasráře říká také Akula.

Uvnitř čandra mandaly je trojúhelník, který září jako blesk a uvnitř něj září velká prázdnota (mahášúnjá). Tou je parabindu neboli Íšvara sídlící v brahma. Parabindu, ač je tak jemné a nepostižitelné, lze spatřit díky meditaci na ama a nirvána kály v trojúhelníku. Je 17 kalů neboli astronomických dílců měsíčního průměru. Tyto dva výše zmíněné jsou příčinou kanutí nektaru. V sahasráře se nachází brahma a átma všech bytostí. Je v ní nejvyšší blaženost povstávající ze spojení Šivy a Šakti (rasa a virasa). Tato nejvyšší blaženost se nazývá též paramahamsa (nejvyšší labuť). Výraz hamsa (nebo hansa) čili duše, též džíva, vznikl ze dvou slov: HAM je bindu, bindu je puruša, SA je visarga, visarga je prakrti. Hamsa je jejich spojení, které prostupuje vesmír. HAM je také nádech, SA je výdech. Celý náš život probíhá jejich spojení, spojení Šivy a Šakti. Jakmile ustane, skončí život. Je důležité si uvědomovat nádech a výdech a jejich spojování a dosahovat jejich co největšího zpomalení, až zastavení, protože počet dechů je dán. Při zastavení dechu se prodlužuje život, vymazávají se karmické vtisky a dosahuje se nakonec stavu za myslí.

Ačkoli si popisujeme, že sahasrára začíná nad horním patrem v lebce, kde končí sušumna a to jak vypadá její struktura, ona je zároveň tvarem (akára) i bez tvaru (nirakára), je za vším, vše překračuje, a proto není tvarem dotčena (nirvikára), je to naprostá prázdnota (šúnja), místo bez jakékoli opory (niralambapúri) a zároveň je plností všeho. Je to vše i nic (brahma). Náleží do úrovně pravdy (satja lóka) v nesmrtelném, věčném těle blaženosti (ánandamaja kóša).

Přísluší jí bídža mantra AH (visarga). Při jejím dosažení je slyšet prvotní zvuk ÓM vnitřním sluchem. Je k ní řazena Mahášakti, ale zároveň jakékoli jiné božstvo. Proto ji jedni nazývají sídlem Šivy, další Višnua, opět další Déví a všichni mají pravdu. Stejně tak je nazýván nejvyšší zde dosažený stav vědomí mnoha jmény - samádhi,  nirvána, kaivalja, seberealizace, osvícení, nejvyšší nebe (vaikuntha lóka), podle Jóga súter nirvikalpa, samádhi atd.

Dosáhne-li člověk tohoto nejvyššího stavu, již nikdy se nezrodí v tomto vesmíru a požívá stálé blaženosti. Má nejvyšší poznání a je obdařen příjemnou a laskavou řečí, která má v sobě přesvědčivost (vák siddhi).

 

Kundaliní

 

Celou dobu zde popisujeme, jak cesta osvobození závisí na vzestupu kundaliní šakti. Nyní si na závěr ještě přiblížíme, jak k tomu prakticky dochází a co se děje během této cesty s  kundaliní.

Kundaliní, která spočívá v múládhára čakře spící, se musí nejprve probudit. Je obtočena 3,5 krát kolem lingamu, jehož vstup uzavírá svou tlamičkou.

 

"Ten, jehož celá bytost je ponořena v brahma,

potom probudí Déví pomocí húm kára,

prorazí střed lingamu, jehož ústa byla uzavřena a tudíž neviditelná

a pomocí vzduchu a ohně (v něm) ji umístí dovnitř brahmadváry."

 

Šat čakra nirúpana, verš 50 (část)

 

Znamená to, že je třeba mentálně opakovat mantru hamsa a přitom provádět jemnou ašvini mudru. Mantra by měla být přenesena do múládháry a pohybovat se spolu s kundaliní. Tam je třeba probudit vášeň kundaliní (oheň) kumbhakou ( zádrží dechu ), ašvini mudrou a mantrou. Pak se správně zaměří ke špičce lingamu, prorazí ho a začne stoupat. Než se však zvedne, musí v múládháře dojít k jejímu spojení s lingamem pomocí sexuálního spojení (káma rasja). Během svého stoupání musí prorazit tři lingamy (svajambhú v múládháře, bána v anáhatě a itára v ádžňa čakře), dále šest čaker a v nich pět Šivů, což je dohromady 14 uzlů (granthi). Naplněná touhou se v sahasráře spojí se Sadášivou. Z této rozkoše, která se projeví i tělesně a zároveň může být i tělesným spojením doprovázena, vzniká nektar, který opojí blažeností a dává osvobození (mókša). Při stoupání se od první čakry vše v kundaliní rozpouští, pak se vše rozpustí do prakrti a to v parabindu. Této cestě rozpuštění a zničení všeho se říká laja krama. Následně se kundaliní uspokojená vrací stejnou cestou zpět do múládháry, vše oživuje a naplňuje blažeností (mudrakára). Této zpětné cestě se říká sršti krama.  Směrem vzhůru je zářící, zpátky je oživující díky nektaru. Teprve tehdy je naplněn pravý účel kundaliní šakti a jogín dosahuje naprosté spásy.

   

Autor: Jiří Mazánek | neděle 31.5.2015 22:07 | karma článku: 6,87 | přečteno: 271x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik