Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozpravy o tantře – 17. část

31. 05. 2015 22:07:47
Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

. Její vzestup nám přiblížil naše tělo fyzické i psychické, vysvětlil příčinu našich přání a emocí. Prošli jsme tělem hrubohmotným i jemněhmotným, uvědomili si všechny živly i mysl. Ale stále se nacházíme na úrovni projevené, kde je polarita, byť v harmonii a guny, byť sjednocené.

Nyní nastala chvíle k tomu, abychom překročili toto vše a vstoupili do neprojeveného bytí transformačním bodem bindu. Tehdy zmizí naše individuální já a my přestaneme být. V tomto okamžiku zemřeme, ale budeme žít mnohem víc a intenzivněji. A to je jen velmi přibližné vyjádření toho, co nastane, vstoupíme-li do sahasráry.

Sahasrára

"Nad měsíční oblastí je položen zářící tisíciplátečný lotos.

Tento dárce osvobození je mimo mikrokosmos těla.

Jeho skutečné jméno je hora Kailás, kde sídlí velký Šiva, nazývaný Nakula.

Je nezničitelný a bez konce.

Jakmile člověk objeví toto nejtajnější místo,

bude osvobozen od znovuzrození v tomto vesmíru.

Cvičením této jógy získá moc tvoření a ničení tvorstva.

Pokud je jeho mysl stále upřena na toto místo,

jež je sídlem velké labutě (Hamsa) a je nazýváno Kailás,

pak jogín zbavený nemocí se dožije vysokého stáří a vzdoruje smrti.

Jakmile se jogínova mysl rozplyne ve velkém bohu zvaném Kula,

pak dosáhne úplného samádhi a stane se neochvějným.

Nechť jogín neustále saje nektar plynoucí z hory Kailás.

Tím oklame smrt a opanuje Kulu.

Síla Kuly je vstřebána hadí silou a člověk pak splyne s Paramátmou."

Šiva Samhita, verš 151-157

Při popisu měsíčního bindu jsme se zmiňovali o tom, že je již součástí kauzálního (příčinného) těla meziprostoru, nazývaného kárana vántara šaríra, které je nad ádžňa čakrou a pod sahasrárou. V něm se nachází velký zvuk (mahánáda), v němž se rozpouští váju (živel vzduchu). Je polovinou Šivy, neboť má podobu pluhu a projevuje se čirou inteligencí (buddhi). To je třeba vysvětlit. Šivu v sanskrtu vyjadřuje písmeno HA. Je-li odstraněna jeho horní část, má ta zbývající podobu indického pluhu a zároveň, protože je ardhanaríšvara, napůl muž a napůl žena, stává se jeho polovinou šakti. A ta je tím zvukem náda.

Nad tím vším je lotos s tisíci plátky směřujícími dolů, lesklý a bělejší než Měsíc v úplňku. Jeho vlákna jsou zbarvena jako mladé Slunce a světélkuje písmeny celé sanskrtské abecedy (bez písmena kša) postupujícími v obráceném pořadí zprava doleva (dakšinávarta) 50 krát dokola.

Okvětní lístky jsou rudé nebo v barvách duhy. Díky tomu Měsíci v úplňku je mandala nazývána púrna čandra (úplněk). Na rozdíl od prostoru v múládhára čakře, nazývaném též Kula, se proto sahasráře říká také Akula.

Uvnitř čandra mandaly je trojúhelník, který září jako blesk a uvnitř něj září velká prázdnota (mahášúnjá). Tou je parabindu neboli Íšvara sídlící v brahma. Parabindu, ač je tak jemné a nepostižitelné, lze spatřit díky meditaci na ama a nirvána kály v trojúhelníku. Je 17 kalů neboli astronomických dílců měsíčního průměru. Tyto dva výše zmíněné jsou příčinou kanutí nektaru. V sahasráře se nachází brahma a átma všech bytostí. Je v ní nejvyšší blaženost povstávající ze spojení Šivy a Šakti (rasa a virasa). Tato nejvyšší blaženost se nazývá též paramahamsa (nejvyšší labuť). Výraz hamsa (nebo hansa) čili duše, též džíva, vznikl ze dvou slov: HAM je bindu, bindu je puruša, SA je visarga, visarga je prakrti. Hamsa je jejich spojení, které prostupuje vesmír. HAM je také nádech, SA je výdech. Celý náš život probíhá jejich spojení, spojení Šivy a Šakti. Jakmile ustane, skončí život. Je důležité si uvědomovat nádech a výdech a jejich spojování a dosahovat jejich co největšího zpomalení, až zastavení, protože počet dechů je dán. Při zastavení dechu se prodlužuje život, vymazávají se karmické vtisky a dosahuje se nakonec stavu za myslí.

Ačkoli si popisujeme, že sahasrára začíná nad horním patrem v lebce, kde končí sušumna a to jak vypadá její struktura, ona je zároveň tvarem (akára) i bez tvaru (nirakára), je za vším, vše překračuje, a proto není tvarem dotčena (nirvikára), je to naprostá prázdnota (šúnja), místo bez jakékoli opory (niralambapúri) a zároveň je plností všeho. Je to vše i nic (brahma). Náleží do úrovně pravdy (satja lóka) v nesmrtelném, věčném těle blaženosti (ánandamaja kóša).

Přísluší jí bídža mantra AH (visarga). Při jejím dosažení je slyšet prvotní zvuk ÓM vnitřním sluchem. Je k ní řazena Mahášakti, ale zároveň jakékoli jiné božstvo. Proto ji jedni nazývají sídlem Šivy, další Višnua, opět další Déví a všichni mají pravdu. Stejně tak je nazýván nejvyšší zde dosažený stav vědomí mnoha jmény - samádhi, nirvána, kaivalja, seberealizace, osvícení, nejvyšší nebe (vaikuntha lóka), podle Jóga súter nirvikalpa, samádhi atd.

Dosáhne-li člověk tohoto nejvyššího stavu, již nikdy se nezrodí v tomto vesmíru a požívá stálé blaženosti. Má nejvyšší poznání a je obdařen příjemnou a laskavou řečí, která má v sobě přesvědčivost (vák siddhi).

Kundaliní

Celou dobu zde popisujeme, jak cesta osvobození závisí na vzestupu kundaliní šakti. Nyní si na závěr ještě přiblížíme, jak k tomu prakticky dochází a co se děje během této cesty s kundaliní.

Kundaliní, která spočívá v múládhára čakře spící, se musí nejprve probudit. Je obtočena 3,5 krát kolem lingamu, jehož vstup uzavírá svou tlamičkou.

"Ten, jehož celá bytost je ponořena v brahma,

potom probudí Déví pomocí húm kára,

prorazí střed lingamu, jehož ústa byla uzavřena a tudíž neviditelná

a pomocí vzduchu a ohně (v něm) ji umístí dovnitř brahmadváry."

Šat čakra nirúpana, verš 50 (část)

Znamená to, že je třeba mentálně opakovat mantru hamsa a přitom provádět jemnou ašvini mudru. Mantra by měla být přenesena do múládháry a pohybovat se spolu s kundaliní. Tam je třeba probudit vášeň kundaliní (oheň) kumbhakou ( zádrží dechu ), ašvini mudrou a mantrou. Pak se správně zaměří ke špičce lingamu, prorazí ho a začne stoupat. Než se však zvedne, musí v múládháře dojít k jejímu spojení s lingamem pomocí sexuálního spojení (káma rasja). Během svého stoupání musí prorazit tři lingamy (svajambhú v múládháře, bána v anáhatě a itára v ádžňa čakře), dále šest čaker a v nich pět Šivů, což je dohromady 14 uzlů (granthi). Naplněná touhou se v sahasráře spojí se Sadášivou. Z této rozkoše, která se projeví i tělesně a zároveň může být i tělesným spojením doprovázena, vzniká nektar, který opojí blažeností a dává osvobození (mókša). Při stoupání se od první čakry vše v kundaliní rozpouští, pak se vše rozpustí do prakrti a to v parabindu. Této cestě rozpuštění a zničení všeho se říká laja krama. Následně se kundaliní uspokojená vrací stejnou cestou zpět do múládháry, vše oživuje a naplňuje blažeností (mudrakára). Této zpětné cestě se říká sršti krama. Směrem vzhůru je zářící, zpátky je oživující díky nektaru. Teprve tehdy je naplněn pravý účel kundaliní šakti a jogín dosahuje naprosté spásy.

Autor: Jiří Mazánek | neděle 31.5.2015 22:07 | karma článku: 3.45 | přečteno: 204x

Další články blogera

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma článku: 8.36 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma článku: 8.84 | Přečteno: 214 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma článku: 4.97 | Přečteno: 178 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma článku: 5.82 | Přečteno: 272 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Marek Valiček

Radost jen tak. Třeba na gumě.

"...tak jsem koupila takovej ten balonek na gumě, pastelky a rumový pralinky, zabalila, odnesla na poštu a snad to vyjde."

19.10.2017 v 13:01 | Karma článku: 15.02 | Přečteno: 257 | Diskuse

Jana Slaninová

Domácí recepis proti bolesti hlavy

Jsou dny, kdy vás bolí hlava. Přes den se na lidi vrhají informace jako hladové lišky na králíčky. A v důsledku se hlava brání bolestí a nebo pnutím. A co ji prostě vypnout? Alespoň na chvíli.

19.10.2017 v 12:01 | Karma článku: 5.86 | Přečteno: 121 | Diskuse

Bedřich Marjanko

Malé předvolební zamyšlení

Naše vlast opět žije volbami. Politici se navzájem osočují, podávají žaloby, a hlavně slibují vše možné i mnohdy nemožné. I zdejší blogy se většinou zabívají tímto tématem, což pochopitelné. Dovolím si k tomu i já napsat pár řádků

19.10.2017 v 11:01 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 308 | Diskuse

Vladimír Aim

Zase osudová kampaň - a zas mám pocit, že jsem za blbce

Česká volební kampaň je svérázně nudná; opakují se patetické výkřiky o „osudovosti“ (jako vždy), znovu kandidují strany a osoby nehodící se ani na ponocné a opět slyšíme jen o něco o zemských škůdcích a nesvéprávné konkurenci.

19.10.2017 v 10:19 | Karma článku: 12.58 | Přečteno: 264 | Diskuse

Libuse Palkova

Jak napsat úspěšný blog

Tajemství úspěšnosti blogera tkví ve správném výběru vhodné fotografie. Přiznám se, že na to jsem nepřišla sama, poradila mi to jedna zdejší blogerka. A já blázen myslela, že tu jde především o psaní, asi jsem se mýlila.

19.10.2017 v 9:14 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 292 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 556
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.