Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní. 

To vše byl jakýsi úvod, abychom pochopili složitost bindu, které se nachází na horním konci tohoto sloupce sušumny  a není již lotosem, neboť jednak nemá žádné okvětní lístky, ale především už je mimo úroveň prostoru a času. Proto je nepochopitelná jakákoli rozumová úvaha o něm, lze je pouze zažít koncentrací.

 

 

Bindu visarga

 

Slovo bindu znamená bod, tečka nebo kapka a aby se tomu lépe rozumělo, přidává se slovo visarga, což je padající kapka. Tou je nektar, který z bindu stéká do višuddha čakry. Je zdrojem, který vše oživuje a z nějž vše povstává. Protože je v bindu Měsíc, z kterého nektar kane, je tudíž chladivý, nazývá se také měsíční bindu, čandra bindu, sóma čakra nebo amrta čakra, neboť amrta je jiný název nektaru blaženosti. Z toho všeho vyplývá úzké propojení mezi bindu a višuddha čakrou přes již dříve zmíněnou lalana čakru. Ta se nachází mezi nimi v nervové pleteni čípku dýchacího otvoru v horním měkkém patře. Probudíme-li tedy višuddhu, otevřou se i obě zmíněné čakry. K tomu slouží jednak speciální koncentrace a dále hlavně khéčárí mudra.

Bindu visarga se nachází na vrcholku zadní části hlavy. Podle tantrických Písem je uvnitř horních center vyšší mozkové kůry malá jamka, která obsahuje trochu sekretu. Uprostřed je malý bod, jakoby ostrůvek v jezírku, a tím je bindu visarga.

Bindu je zobrazováno jako půlměsíc stříbrné barvy se znázorněním jeho postupného přibývání uprostřed noci zalité měsíčním svitem a obklopené hvězdami. To vyjadřuje, že má bindu úzký vztah k fázím Měsíce. Nad srpkem půlměsíce, je bílý bod, bílé bindu. Ten symbolizuje zhuštěnou esenci spermatu a je cílem všech tantriků. Ti usilují o jeho spojení s červeným bindu, které je dole v múládhára čakře a je zhuštěnou esencí menstruační krve. Také se nazývá mahárádž (velký král).  Jejich spojení vede k nadvědomému stavu a k tomu, že nektar vzniklý z tohoto spojení začíná stékat dolů. Tomuto spojení se říká samarasja a užívá se též pro sexuální spojení. Nektaru takto vzniklému ze spojení Paramašivy a Šakti se též říká sudha. Některá Písma také tvrdí, že bindu je bílé, ale nachází se na čele, má šest okvětních lístků, spíše vyzařujících paprsků, a každý z nich nese některou ctnost, např. trpělivost, nepřipoutanost, hlubokou duchovní lásku, kontrolování emocí, lidskost atd. Je ještě více teorií, jimiž se však nebudeme zabývat.

Podstatné je to, co jsme si popsali již u višuddha čakry, že nektar má dvě složky, které stékají do této čakry a v ní je třeba je oddělit a jed zlikvidovat, jinak způsobuje nemoci, stárnutí a smrt. Získaný nektar naopak omlazuje a uzdravuje. Stejně tak dává blaženost větší než ze sexuálního spojení tělesného.

Další důležitou skutečností je to, že bindu je jakýmsi transformačním bodem jak z úrovně fyzické do neprojevené, tedy cesty zpět, do prázdnoty (šúnji) a nebytí, jíž se říká cesta nivrtti, ale stejně tak z opačné strany bodem, jímž se neprojevené projevuje a rozděluje do polarit a gun, aby v tomto světě prožívalo svůj projev, což je cesta pravrtti. Proto se v tomto bodě přechodu nachází i více dalších skutečností, které sem přesahují z na bindu navazující sahasráry.

Nejprve by se měla jmenovat čakra mahánáda (velký zvuk). Má tvar jakéhosi pluhu či rádla, takže symbolizuje Šivu a samozřejmě reprezentuje prvotní zvuk, pranavu, óm, z něhož se emanuje vše stvořené.

Nirvána čakra je umístěna na koruně hlavy. Je bílá a má sto bílých okvětních lístků. V ní končí sušumna. Zodpovídá za různé druhy koncentrací.

Z těchto spirituálních důvodů osvobození člověka v tomto bodě se bindu nazývá také chrám duše (brahma randhra).

V blízkosti této sóma čakry je také káméšvára čakra. V ní se spojují tři nádí (váma, džjéštha a raudra) do trojúhelníku Á-KÁ-THÁ. V něm sídlí ve stálém spojení Káméšvara a Káméšvarí. Je to sám Šiva jako Pán touhy a bohyně, která k němu doputovala z múládhára čakry. Cestou postupně dostávala různá jména - Kundaliní, Kula, Tripurasundarí atd. Její vzestup byl zapříčiněn touhou po spojení a uspokojení z toho plynoucího. Jogín, který tohoto stavu dosáhne, prožívá blaženost a mír a rozpuštění ega v brahma. To se nezývá brahmánanda.

Všechny další skutečnosti, které souvisejí s měsíčním bindu, si uvedeme při popisu sahasráry.

   

 

 

 

Autor: Jiří Mazánek | čtvrtek 30.4.2015 11:26 | karma článku: 10,45 | přečteno: 559x
  • Další články autora