Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

Rozpravy o tantře – 14. část

8. 03. 2015 22:12:15
Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

Višuddha čakra

Odpovídá tomu již její název, že je to čakra, která čistí, vyrovnává protiklady a to jak na úrovni tělesné, tak psychické. Ovládne-li se tato čakra, dokáže odstraňovat jed vzniklý z negativních myšlenek a činů a sytí nektarem - pozitivním myšlením a prospěšnými činy. Symbolicky se v Písmech praví, že jed dokáže strávit Šiva. Je známa příhoda, kdy byl dévy, bohy a asury, démony z Mléčného oceánu vyvrtěn také jed, který musel být ihned zničen, aby nikomu neublížil. A byl to jediný Šiva, který toho byl schopen. Ten jed byl tak silný, že i jemu z něj zmodral krk, kde právě došlo k jeho zničení. Od té doby je jedno ze jmen Šivy také Modrokrček (Nílakantha). Ovšem do višuddha čakry skutečně stéká nektar z měsíčního bindu. Ten se rozděluje na své dvě části. Pátý lotos má šestnáct okvětních lístků a na šestnáctém je nektar a na osmém jed. Legendy praví, že vypít jed a změnit ho na nektar je schopen páv (majúr). Asi proto je považován za ptáka, který přináší štěstí, např. Kršna ho má vždy ve svém vyobrazení. Avšak zpracovat jed ve višuddha čakře je velmi těžké. Když není stráven, stéká dolů do manipúra čakry, je zde vstřebáván a postupně způsobuje nemoci, stárnutí a smrt. Je-li ovšem určitými praktikami višuddha čakra probuzena, např. pomocí džíhva bandhy a khéčarí mudry, je jed absorbován a zbývá pouze nektar. Tehdy se opravdu stává nektarem nesmrtelnosti a blaženosti. Zničení jedu nepůsobí pouze na vnitřní úrovni, ale i na fyzické. To dokáží někteří jedinci demonstrovat tím, že vypijí kyselinu, louh nebo nehašené vápno a nic se jim nestane. Příklad najdete např. v knize Autobiografie jogína od Paramahansa Jóganandy, o jehož svědectví nelze pochybovat.

Z těchto důvodů se říká višuddha čakře nejen čistící čakra, ale také fontána zdraví. Při probuzení kundaliní šakti v ní se člověk těší věčnému mládí. Písma praví, že bude žít tisíc let. Může dojít ke spontánnímu tělesnému omlazení a vyléčení i degenerativních nemocí, jakými jsou leukémie, rakovina a další. Také se velmi zvětší slyšení, díky probuzení příslušného mozkového centra a dochází k zážitkům prázdnoty (šúnjaty), zbavení se veškerého strachu a připoutanosti. To pochopitelně souvisí s tím, že páté čakře odpovídá živel éter, ákáša a zvuk, převládajícím smyslem je sluch, smyslovým orgánem uši a výkonným orgánem hlasivky, ústa. Hlas takového člověka je příjemný a svou vibrací předává emoce ze čtvrté čakry tak, že pronikají do lidských srdcí, ovlivňují jejich mysl a těší je. Energie, která proudí višuddha čakrou, je udána váju. Ta odpovídá oblasti krku a hlavy, které oživuje a podporuje tak vyznění slov a hlasu vůbec. Spadá do oblasti džana lóky, éteru a odpovídá obalu pránámaja kóša. Tato energie přetrvává až do konce života. Jinak stoupá dále do hlavy a je také součástí dalšího obalu vidžňánamaja kóši, těla, které odpovídá za mentální a psychický rozvoj. Ze všech těchto důvodů má tedy pátá čakra také velký význam pro jógu zvuku (náda jógu).

V souvislosti s nektarem je nutné se zmínit o malém lotosu nazývaném lalana čakra. Ten se nachází v ústech zhruba na měkkém horním ponebí, mezi měsíčním bindu, ádžňa čakrou a višuddha čakrou. Právě v této čakře se shromažďuje nektar stékající shora z bindu. Tyto dva lotosy musí být uvedeny v součinnost, pak se jed mění v nektar, který uzdravuje a neškodí. Tomuto lotosu se říká také tálumúla.

Samotný nektar dostává mnoho dalších jmen a je znám nejen z indických textů, ale také z jiných duchovních cest. V józe se mu říká amrta, nektar nesmrtelnosti nebo blaženosti, ve védách sóma, v tantře madja (božské víno), u súfíjců je nazýván také sladkým vínem přinášejícím opojení, které servíruje božská číšnice sakí, v západních jazycích je to zase ambrozie. Obdobný nektar vniká při tantrických orálních praktikách po jejich déletrvajícím provádění, kdy se uvolní jemněhmotná esence těchto tekutin.

Z veškerého předchozího popisu je také jasné, že pátá čakra se nachází v oblasti krční pleteně naproti hrdelní jamce, kde je její kšetram a zároveň také ve štítné žláze. Právě v hrdelní jamce začíná želví nádí (kúrma nádí), na něž, když se koncentrujeme, tak ovládneme hlad a žízeň.

Tato čakra má šestnáct okvětních lístků barvy kouřového nachu (purpurová) , na nichž jsou tato červená písmena: AM, ÁM, IM, ÍM, UM, ÚM, RM, ŔM, LM, ĹM, ÉM, AIM, ÓM, AUM, AM, AH.

Jantrou čakry je bílý kruh, který se podobá měsíci v úplňku. Symbolizuje čistotu a čištění a také čistý kosmický zvuk a dále živel éter neboli ákášu. V páté čakře jsou všechny živly nižších čaker již očištěny do svých nejjemnějších projevů a rozpouštějí se v ákáše. V kruhu je zlatý trojúhelník stojící na špici a v něm další měsíční kruh (čandra mandala) barvy kouřově šedé (jako oblaka). Na dně kruhu stojí bílý slon s jedním chobotem otočeným vzhůru. Barva opět symbolizuje živel ákáši. Jeho pomalá majestátní chůze vyjadřuje veškerou moudrost, především o přírodě a souznění s ní, trpělivost, sebevědomí a paměť. Zatímco v první čakře měl sedm chobotů, zde mu zbyl již jen jeden, který značí čistotu zvuku óm. Slon je nazýván obvykle Gadža, případně Airávata. Je nositelem opět bílé bídža mantry čakry HAM.

Nad mantrou v pravém horním rohu jsou obě vládnoucí božstva páté čakry. Mužský aspekt zastupuje Sadášiva. Má pět tváří, což symbolizuje sublimaci všech pěti smyslů, s třetími oky, to znamená vševědoucnost, všemohoucnost a všudypřítomnost a deset paží. Paže vyjadřují sílu a účinnost moudrosti symbolizovanou zároveň klubkem hadů kolem krku. V pažích drží různé zbraně, odstraňující vše negativní a zároveň jimi dává obě ochranné a žehnající mudry. Je oblečen do tygří kůže a sedí na sedátku ve tvaru lva, které spočívá na buvolovi. Na čelo mu kane kapka nektaru. Má zde podobu Ardhanaríšvary tzn. napůl muže a napůl ženy, takže jedna jeho polovina je sněhobílá a druhá zlatá.

Vedle něj na růžovém lotosu (někde též na kostech) sedí ženský aspekt páté čakry Šakti Sákiní. Je sněhobílá díly nektaru, který do čakry stéká, čistší než oceán, z něhož nektar přichází, a proto dostává také často jméno Gaurí, Sněhobílá matka vesmíru. Má modré kalhoty (pándžama) a zelený živůtek (čólí). Má pět hlav, třetí oka a čtyři paže, které opět drží ochranné zbraně. Je dárkyní vyššího vědomí a nadnormálních sil (siddhi), intuice, improvizace a většinou své zkušenosti sděluje pomocí snů.

Na závěr opět citát ze spisu Šat čakra nirúpana:

"Ten, kdo dosáhl úplného poznání átma (brahma),

stává se nepřetržitou koncentrací mysli na tento lotos,

velkým mudrcem, výmluvným a moudrým,

užívajícím si stálého klidu mysli.

Vidí všechna tři období (minulost, přítomnost, budoucnost),

stává se dobrodincem pro všechny,

zbaven nemocí a smutku má dlouholetý život

a ničí jako Hamsa nekonečné nebezpečí (z našich činů).

Šat čakra nirúpana, verš 31

Autor: Jiří Mazánek | neděle 8.3.2015 22:12 | karma článku: 8.11 | přečteno: 274x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Stanislav Lelek

Jak jsem si ukradl pantofle

Dnes mi definitivně umřely pantofle. Takové ty obyčejné, domácí, co se nosí, aby nestudily nohy na dlažbě nebo na terase. Vypravil jsem se do města v naději, že nějaké seženu.

26.1.2021 v 18:54 | Karma článku: 18.69 | Přečteno: 285 | Diskuse

František Skopal

A je to tady! Co předpověděli proroci se naplňuje!

Doba, o které se hovořilo již před staletími nadchází! Mluvili o ní proroci, mluvil o ní Kristus a po něm ještě mnozí jiní. Naší země se dotkl první paprsek Světla Páně a události se daly do pohybu. Soud nad lidstvem započal!

26.1.2021 v 15:57 | Karma článku: 13.43 | Přečteno: 488 | Diskuse

Jan Tomášek

Islám na Moravě

Asi nejpovědomější informace o jisté přítomnosti muslimů a islámu v českých zemích jsou jsou v souvislosti s emigrací - či spíše imigrací z tradičních islámských zemích po roce devadesát.

26.1.2021 v 14:55 | Karma článku: 12.51 | Přečteno: 730 | Diskuse

Lukáš Burget

Na mejdanu v Teplicích jsem byl taky!

Přiznám se rovnou, než to na mě taky praskne. Též jsem se tam zastavil, stručně poblahopřál a šel služebně přespat do předem objednaného pokoje.

26.1.2021 v 11:19 | Karma článku: 34.85 | Přečteno: 1606 | Diskuse

Jan Andrle

Pohrdání

Není to snadné mít důvěru. A je lehké o ni přijít. A možná není příjemné ji nemít. A ani není možná moc příjemné pohrdat...Ale když je pohrdání oboustranné, pak je průšvih na světě.

25.1.2021 v 22:18 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 532 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 605
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Najdete na iDNES.cz