Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

24. 10. 2014 14:44:25
Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

Manipúra čakra

Je umístěna přímo proti pupku na vnitřní straně páteře. Její zrcadlový odraz (kšetram) je v pupku, proto má vztah k nervové sluneční pleteni (solar plexus). Kontroluje zažívací oheň, tepelnou regulaci těla a vitalitu. Zajímavý je překlad jejího názvu. Pokud se píše manipura s krátkým u, znamená to město drahokamů, pokud s dlouhým ú, tak záplava drahokamů. Je to hlavně proto, že se zlatě leskne. Také se jí říká sluneční čakra. Odpovídá jí živel ohně a tomu smysl zraku, smyslový orgán oči a výkonný orgán chodidla a nohy. Protože převládající gunou je radžas, projevují se při probuzení třetí čakry především vlastnosti, jakými jsou aktivita, intenzita, agresivita, snaha převládat, prosadit se a vést, hrabivost a zištnost. Proudí v ní energie samána váju, která má vliv nejen na zažívání, ale i distribuci esencí potravy do celého těla. Písma praví, že z Měsíce v bindu stéká do manipúry nektar. Tam je pohlcován a stráven Sluncem, což vede ke stárnutí, nemocem a smrti. Z múládhára čakry stoupá energie apána váju do manipúry a pak zase klesá zpět. Podobně z manipúry stoupá a vrací se zpět energie prána váju do višuddha čakry. Pokud by se tantrickými cvičeními podařilo apána váju zadržet v manipúra čakře, aby se setkala a spojila s prána váju, zastavil by se tento proces stárnutí a nektar se využil naopak k omlazení. Nektar má totiž obě složky, záleží na cvičeních, zda se umí využít té složky pozitivní. To vše souvisí s nádechem a výdechem a následným, správným zadržením dechu. Při setkání a spojení obou energií vznikne velký žár v solar plexu a energie, která je odsud vržena do manipúra čakry probudí kundaliní šakti. Toto probuzení by mělo být trvalé a nevratné, ne jako ve dvou nižších čakrách. Zároveň se mohou získat určité vize vyšších úrovní (lók) a některé nadnormální síly (siddhi), které už jsou očištěny, takže nelákají k sobeckému využití. Z tohoto důvodu se třetí čakra také nazývá pupeční (nábhi) čakra.

Ze všech těchto příčin a probuzených vlastností se tato čakra čistí nesobeckou činností pro druhé. Potom přináší porozumění všech životních funkcí a fyziologie těla, ovládnutí zažívacích procesů, dlouhověkost, transformaci semene a velké organizační schopnosti.

Samotný lotos třetí čakry má deset okvětních lístků, které mají barvu modrou jako dešťové mraky. Na nich jsou písmena DA, DHA, NA, TA, DHA, DA, DHA, NA, PA, PHA, která svítí také modře. V oplodí (perikárpu) lotosu je rudá oblast ohně, který má tvar trojúhelníku stojícího na špičce. Vně, na každé z jeho stran, je svastika ve tvaru T. Svastika vyjadřuje všeobecné blaho a štěstí. Obvykle jde o kříž s kolmými čarami ve směru hodinových ručiček -

Uvnitř tohoto trojúhelníku je vahni bídža mantra ohnivého živlu RAM. Má barvu zlatou nebo modrou (ale někdy také rudou) a sedí na beranovi. Toto zvíře této čakry vyjadřuje sílu, bojovnost a silné emoce, které zabraňují jasnému vidění, zrak se zakalí a jde se bez ohledu na druhé za svým cílem. To přísluší válečníkům, vůdcům nebo organizátorům, kteří se neohlížejí na spolupracovníky. Dále vyjadřuje statečnost, vytrvalost, snášení bolesti, ale též nadutost, pýchu a malý rozmysl.

A nakonec tu máme obě božstva příslušející k této čakře. Mužským aspektem je Brahmarudra, což je v překladu Starý Šiva. Představuje ničivou sílu, která si udržuje nad druhými převahu pomocí hněvu, moci a sobeckého zájmu. Má sice rudou barvu, ale zdá se být bílý, protože je pomazán popelem a vypadá staře. Sedí v lotosové pozici (padmásana) na býkovi. Má dvě paže. V jedné drží trojzubec vyjadřující tři guny (trišúla), v druhé bubínek damaru a má tři oči. Je to jedna z podob Šivy.

Jeho ženský protějšek Lákiní šakti sedí na rudém lotosu. Je modře oblečená, má tři tváře, na každé tři oči a celkem čtyři paže. V nich drží zbraně - hromoklín (vadžra) šíp (iša) - symbol Kámadévy, boha rozkoše, lásky, misku s ohněm a poslední paží uděluje mudru milosrdenství (abhája mudru). Obě božstva jsou umístěna v pravém horním rohu třetího lotosu nad bídža mantrou RAM.

Prastarý spis Šat čakra nirúpana dodává:

"Ten, kdo medituje na svůj pupeční lotos,

získá sílu ničit i tvořit (svět).

Bohyně Vání (Sarasvatí) s veškerým bohatstvím poznání

vždy přebývá v jeho lotosové tváři."

Šat čakra nirúpana, verš 21 (část).

Bohyně Sarasvatí je bohyní moudrosti, poezie, řeči a vůbec schopnosti přesvědčivě mluvit a vysvětlovat.

Tím jsme si popsali první tři čakry, které spadají ještě do úrovně fyzického těla (annamajá kóša). Ovládneme-li tyto tři čakry, seznámíme se hlouběji s anatomií i fyziologií svého fyzického těla, s jeho orgány a jejich správnou funkcí. Dokážeme-li vzájemně vyvážit tři živly - země, voda, oheň - dokážeme správně pochopit také funkci tří vlastností přírody (gun), které vytvářejí veškeré projevené bytí (prakrti). S tím související úrovně bytí (bhúh, bhúvah, svaha) jsou také pěkně vyjádřeny v jedné z nejstarších a nejdůležitějších manter věd - Gájatrí mantře. Doporučuji vám se ji naučit a denně ji recitovat, než přistoupíte k dalším čakrám. Zde je mantra a její překlad:

ÓM BHÚR BHÚVA SVAHA

TAT SAVITUR VARÉNJAM

BHARGÓ DÉVASJA DHÍMAHI

DHIJÓ JÓNA PRAČJÓ DAJÁT

Óm.

Meditujeme na zářící světlo Savitura,

které osvětluje tři světy,

který je hoden uctívání

a který odstraňuje nevědomost.

Kéž podnítí náš intelekt a osvítí nás.

Tato mantra se obrací k vnitřnímu Slunci (Savitur nebo Súrja). Tři světy nebo úrovně bytí jsou pozemský, astrální a nebeský (bhúr, bhúvah, svaha) , dhijó je náš intelekt, to, co je nad myslí (buddhi). Gájatrí mantra je nazývaná Matkou věd a užívá se též k uctívání mnoha dalších božstev v přeměněné podobě. Je esencí upanišad a společná pro všechny bez rozdílu, kdo kráčejí po duchovní cestě.

Autor: Jiří Mazánek | karma: 7.32 | přečteno: 392 ×
Poslední články autora