Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mantra jóga

V posledních letech se do podvědomí široké veřejnosti dostalo slovo mantra. Zvykli si je lidé užívat, když chtějí mluvit o něčem, co se opakuje jako zaklínadlo či sugestivní formulka. Něco pravdy na tom je, ale skutečnost je mnohem hlubší a je třeba ji znát, abychom dosáhli účinku mantry. Tak předem – slovo mantra pochází ze sanskrtu, staroindického jazyka bráhmanů, obětníků, obřadníků a ršijů čili mudrců, kteří nazírali nejvyšší Pravdu v meditaci. Při ní jim také byly tyto mantry sdělovány i účel, k němuž mají být užity. Samotné slovo mantra má kořeny ve dvou slovech v sanskrtu. Jedním je manas neboli mysl a druhým trája neboli čistit. Mantra tedy slouží k čištění mysli. Proč se má mysl čistit se dozvíme v nejstarším spisu o józe Jóga sútrách od mistra Pataňdžaliho. V něm se hned na začátku praví, že jóga je zastavení toho, co vyvstává v mysli (látce mysli – čitta). Je-li dosaženo tohoto zastavení vyvstávání, jsme v tom pravém, vlastním stavu vědomí (svarúpa). Jinak na sebe mysl bere různé proměny. To je teorie v první kapitole spisu a v druhé je praxe. Zde se praví, že jóga se skládá z odříkání (tapas), recitace a naslouchání manter (svádhjája) a odevzdávání všech svých činů nejvyššímu Pánovi (Íšvarovi). Sútry nám jen sdělují již zkušenostmi získané poznání v co nejstručnější formě a předpokládají, že čtenáři je vysvětlí guru. Proto o tom, jak praktikovat mantry se v Jóga sútrách již nic nepraví.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že mantry se užívají při opravdové, upřímné duchovní praxi a ne pro nějakou zábavu. Proto mantru, která vám změní život a bude vám pomáhat, musíte dostat od gurua při zasvěcení (díkša), ta je osobní a určená jen pro vás. Jinak je mnoho manter všeobecných, pro různé účely, využívaných při různých příležitostech a obřadech. Kolem jejich praxe se vytvořila celá cesta, která se nazývá mantra jóga.

Nedejte se však mýlit, je jen jedna jóga a všelijaké rozdělování a názvy jóg byly vytvořeny především pro západního člověka, aby lépe pochopil a přizpůsobil si své pochopení svým sklonům. Ve skutečnosti pochází celá jóga z původního učení tantry, která je jakousi úplnou duchovní cestou, využívající všech schopností a možností člověka. Mezi nimi je práce s vibracemi na různé úrovni. Pak mluvíme o práci s myslí, dechem, energií, zvukem i pohybem. A mantra jóga využívá právě vibrace zvuku. Pracuje na úrovni hlasité, šeptané a myšlenkové. Ta poslední je nejsilnější ve svém  účinku. Manter je nesmírné množství, ale tou prvotní je óm, považované již ve védách za prvotní projevený zvuk, z něhož povstala polarita a vznikl vesmír a veškeré projevené bytí. Proto je óm součástí mnoha manter a je také slyšet při probuzení kundaliní a v hluboké meditaci. Do něj se opět vše navrací.

Mantra má v sobě energii šakti, která se probouzí jejím opakováním (džapou). Opakování trvá delší dobu, u každé mantry jinak, podle počtu slabik, z nichž se mantra skládá. Opakování by nemělo být mechanické, nýbrž vědomé a procítěné. Teprve potom se probudí šakti, začne v mysli do sebe strhávat neklidné víření a vyvstávání myšlenek, rozpouštět je pouze do vibrace mantry a jejího významu, až nastane jediný proud mantry, vyčištění, zklidnění a zastavení mysli a nadvědomý zážitek. Potom přichází tzv. adžapa džapa, stav, kdy se mantra opakuje již stále sama a vy se tím nemusíte zabývat. K opakování manter se často užívá mála, něco jako u křesťanů růženec, o počtu 108 kuliček a 109. určenou na oddělení a ukončení opakování. Mantry se také často píší do zvláštních sešitů, které se uchovávají (likhita džapa) a také zpívají za doprovodu hudebních nástrojů a případně tance (kírtan). Obzvláště velkou sílu mají mantry recitované a předzpěvované Mistrem, osvícenou bytostí.

Zvláštní kapitolou sama pro sebe jsou mantry užívané při védských obřadech a speciálních púdžách (obětech), obvykle spojených s ohněm, do něhož se vhazují a lijí různé ingredience, které smějí provádět jen k tomu určení bráhmani. Ti se léta školí nazpaměť tyto mantry z véd, protože při nich se nesmí splést, jinak by oběť nebyla úspěšná. Tomu se zamezuje tím, že jeden text odříkávají až čtyři bráhmani – neboť se zároveň recituje více textů a tak aspoň jeden vždy řekne celý text správně. Tyto obřady mohou trvat dlouhé hodiny i dny a vzniká při nich obrovská energie. Proto se také provádí tzv. štafetová džapa, nepřetržité opakování, při němž se účastníci střídají navazováním.

Mantry se mohou skládat z jednoho slova, více slov, ba vět. Tato slova mají obvykle nějaký význam. Často se obracejí k nějakému aspektu Bytí v podobě nějakého božstva, nejčastěji Šivy, Rámy, Kršny, Ganéši, Lakšmí či Déví. Jsou však také tzv. bídža mantry (semenné), které se skládají pouze ze zvuku působícího mnohem silněji. Ty jsou nejčastěji užívány v tantře. Mantry se používají také k léčení, zklidnění nebo naopak získání energie, odstranění překážek, ale také k hmotnému úspěchu a splnění svých přání. Tehdy je třeba si uvědomit, že každé takto splněné přání nese zároveň karmické důsledky, protože duchovní člověk je v jednotě s nejvyšším Bytím, jeho nástrojem a projevem, takže nemá osobní přání. Nepleťme si to zjednodušeně ovšem s tím, že snad nesmí mít žádná přání. Velcí tantrici měli takovou sílu při vyslovení mantry, že její účinek okamžitě nastal nebo jejich přání byla okamžitě splněna. Toho ovšem využívali hlavně při léčení nebo boji s negativními silami personifikovanými do podoby nějakých démonů (viz. např. Rámájana). Stejně tak jsou z tohoto důvodu mantry ochranné.

Aby se získal účinek a síla mantry, není nejdůležitější znát její překlad a význam, za to zodpovídá guru, nýbrž správnou výslovnost. V tomto směru je to často těžké pro západního člověka, protože se učí mantry ze špatně přeložených knih, neumí vyslovit dobře sanskrt a často ani indičtí učitelé to neumějí, neboť sanskrt neznají a také neumějí vyslovovat správně, nehledě na to, že to také nemusejí být učitelé, ale podvodníci, kteří si chtějí vydělat peníze na lidské naivitě a důvěře. Proto si dejte dobrý pozor na to, zda váš učitel je skutečně duchovní bytost a guru.

Na závěr si jen zopakujeme, že mantru je třeba praktikovat denně, pokud možno mentálně stále, nečekat na její výsledek s netrpělivostí, nýbrž mít především víru v její účinek. V upanišadách se píše, že mantry jsou nejvhodnější duchovní praxí pro tuto dobu, protože lidé nedokáží tolik soustředit mysl, aby mohli meditovat a pro provádění obřadů naprosto přesně již nejsou k dispozici všechny potřebné ingredience. Proto zkuste nalézt toho pravého učitele (sad gurua), který vám předá v mantře věčné učení (sanátana dharmu). Přeji vám, abyste měli úspěch a dosáhli osvícení.

                                                                                                                                                                             Jiří Mazánek

                                                                                                Pro časopis Jóga dnes – jaro 2011

Autor: Jiří Mazánek | středa 16.3.2011 20:07 | karma článku: 16,89 | přečteno: 1933x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik