Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mantra jóga

16. 03. 2011 20:07:45
V posledních letech se do podvědomí široké veřejnosti dostalo slovo mantra. Zvykli si je lidé užívat, když chtějí mluvit o něčem, co se opakuje jako zaklínadlo či sugestivní formulka. Něco pravdy na tom je, ale skutečnost je mnohem hlubší a je třeba ji znát, abychom dosáhli účinku mantry. Tak předem – slovo mantra pochází ze sanskrtu, staroindického jazyka bráhmanů, obětníků, obřadníků a ršijů čili mudrců, kteří nazírali nejvyšší Pravdu v meditaci. Při ní jim také byly tyto mantry sdělovány i účel, k němuž mají být užity. Samotné slovo mantra má kořeny ve dvou slovech v sanskrtu. Jedním je manas neboli mysl a druhým trája neboli čistit. Mantra tedy slouží k čištění mysli. Proč se má mysl čistit se dozvíme v nejstarším spisu o józe Jóga sútrách od mistra Pataňdžaliho. V něm se hned na začátku praví, že jóga je zastavení toho, co vyvstává v mysli (látce mysli – čitta). Je-li dosaženo tohoto zastavení vyvstávání, jsme v tom pravém, vlastním stavu vědomí (svarúpa). Jinak na sebe mysl bere různé proměny. To je teorie v první kapitole spisu a v druhé je praxe. Zde se praví, že jóga se skládá z odříkání (tapas), recitace a naslouchání manter (svádhjája) a odevzdávání všech svých činů nejvyššímu Pánovi (Íšvarovi). Sútry nám jen sdělují již zkušenostmi získané poznání v co nejstručnější formě a předpokládají, že čtenáři je vysvětlí guru. Proto o tom, jak praktikovat mantry se v Jóga sútrách již nic nepraví.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že mantry se užívají při opravdové, upřímné duchovní praxi a ne pro nějakou zábavu. Proto mantru, která vám změní život a bude vám pomáhat, musíte dostat od gurua při zasvěcení (díkša), ta je osobní a určená jen pro vás. Jinak je mnoho manter všeobecných, pro různé účely, využívaných při různých příležitostech a obřadech. Kolem jejich praxe se vytvořila celá cesta, která se nazývá mantra jóga.

Nedejte se však mýlit, je jen jedna jóga a všelijaké rozdělování a názvy jóg byly vytvořeny především pro západního člověka, aby lépe pochopil a přizpůsobil si své pochopení svým sklonům. Ve skutečnosti pochází celá jóga z původního učení tantry, která je jakousi úplnou duchovní cestou, využívající všech schopností a možností člověka. Mezi nimi je práce s vibracemi na různé úrovni. Pak mluvíme o práci s myslí, dechem, energií, zvukem i pohybem. A mantra jóga využívá právě vibrace zvuku. Pracuje na úrovni hlasité, šeptané a myšlenkové. Ta poslední je nejsilnější ve svém účinku. Manter je nesmírné množství, ale tou prvotní je óm, považované již ve védách za prvotní projevený zvuk, z něhož povstala polarita a vznikl vesmír a veškeré projevené bytí. Proto je óm součástí mnoha manter a je také slyšet při probuzení kundaliní a v hluboké meditaci. Do něj se opět vše navrací.

Mantra má v sobě energii šakti, která se probouzí jejím opakováním (džapou). Opakování trvá delší dobu, u každé mantry jinak, podle počtu slabik, z nichž se mantra skládá. Opakování by nemělo být mechanické, nýbrž vědomé a procítěné. Teprve potom se probudí šakti, začne v mysli do sebe strhávat neklidné víření a vyvstávání myšlenek, rozpouštět je pouze do vibrace mantry a jejího významu, až nastane jediný proud mantry, vyčištění, zklidnění a zastavení mysli a nadvědomý zážitek. Potom přichází tzv. adžapa džapa, stav, kdy se mantra opakuje již stále sama a vy se tím nemusíte zabývat. K opakování manter se často užívá mála, něco jako u křesťanů růženec, o počtu 108 kuliček a 109. určenou na oddělení a ukončení opakování. Mantry se také často píší do zvláštních sešitů, které se uchovávají (likhita džapa) a také zpívají za doprovodu hudebních nástrojů a případně tance (kírtan). Obzvláště velkou sílu mají mantry recitované a předzpěvované Mistrem, osvícenou bytostí.

Zvláštní kapitolou sama pro sebe jsou mantry užívané při védských obřadech a speciálních púdžách (obětech), obvykle spojených s ohněm, do něhož se vhazují a lijí různé ingredience, které smějí provádět jen k tomu určení bráhmani. Ti se léta školí nazpaměť tyto mantry z véd, protože při nich se nesmí splést, jinak by oběť nebyla úspěšná. Tomu se zamezuje tím, že jeden text odříkávají až čtyři bráhmani – neboť se zároveň recituje více textů a tak aspoň jeden vždy řekne celý text správně. Tyto obřady mohou trvat dlouhé hodiny i dny a vzniká při nich obrovská energie. Proto se také provádí tzv. štafetová džapa, nepřetržité opakování, při němž se účastníci střídají navazováním.

Mantry se mohou skládat z jednoho slova, více slov, ba vět. Tato slova mají obvykle nějaký význam. Často se obracejí k nějakému aspektu Bytí v podobě nějakého božstva, nejčastěji Šivy, Rámy, Kršny, Ganéši, Lakšmí či Déví. Jsou však také tzv. bídža mantry (semenné), které se skládají pouze ze zvuku působícího mnohem silněji. Ty jsou nejčastěji užívány v tantře. Mantry se používají také k léčení, zklidnění nebo naopak získání energie, odstranění překážek, ale také k hmotnému úspěchu a splnění svých přání. Tehdy je třeba si uvědomit, že každé takto splněné přání nese zároveň karmické důsledky, protože duchovní člověk je v jednotě s nejvyšším Bytím, jeho nástrojem a projevem, takže nemá osobní přání. Nepleťme si to zjednodušeně ovšem s tím, že snad nesmí mít žádná přání. Velcí tantrici měli takovou sílu při vyslovení mantry, že její účinek okamžitě nastal nebo jejich přání byla okamžitě splněna. Toho ovšem využívali hlavně při léčení nebo boji s negativními silami personifikovanými do podoby nějakých démonů (viz. např. Rámájana). Stejně tak jsou z tohoto důvodu mantry ochranné.

Aby se získal účinek a síla mantry, není nejdůležitější znát její překlad a význam, za to zodpovídá guru, nýbrž správnou výslovnost. V tomto směru je to často těžké pro západního člověka, protože se učí mantry ze špatně přeložených knih, neumí vyslovit dobře sanskrt a často ani indičtí učitelé to neumějí, neboť sanskrt neznají a také neumějí vyslovovat správně, nehledě na to, že to také nemusejí být učitelé, ale podvodníci, kteří si chtějí vydělat peníze na lidské naivitě a důvěře. Proto si dejte dobrý pozor na to, zda váš učitel je skutečně duchovní bytost a guru.

Na závěr si jen zopakujeme, že mantru je třeba praktikovat denně, pokud možno mentálně stále, nečekat na její výsledek s netrpělivostí, nýbrž mít především víru v její účinek. V upanišadách se píše, že mantry jsou nejvhodnější duchovní praxí pro tuto dobu, protože lidé nedokáží tolik soustředit mysl, aby mohli meditovat a pro provádění obřadů naprosto přesně již nejsou k dispozici všechny potřebné ingredience. Proto zkuste nalézt toho pravého učitele (sad gurua), který vám předá v mantře věčné učení (sanátana dharmu). Přeji vám, abyste měli úspěch a dosáhli osvícení.

Jiří Mazánek

Pro časopis Jóga dnes – jaro 2011

Autor: Jiří Mazánek | středa 16.3.2011 20:07 | karma článku: 15.08 | přečteno: 1779x


Další články blogera

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma článku: 8.36 | Přečteno: 346 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma článku: 9.31 | Přečteno: 253 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma článku: 4.97 | Přečteno: 186 | Diskuse

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma článku: 7.12 | Přečteno: 320 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

David Vlk

Pátky jsou pro živnostníky hrozná fuška.

Tak valím zase do práce, sedím v tom hicu v obchodě sám a obědvám ořechovou buchtu a teplý pivo, manželku jsem pustil domů, stejně sem do kšeftu teď moc lidí v tom vedru nechodí.

17.8.2018 v 8:08 | Karma článku: 22.28 | Přečteno: 500 | Diskuse

Jana Slaninová

Honza a Šárka

Šárka s Honzou tvořili pěkný pár. Oba společenští, veselí, skvěle se doplňovali. Seznámili se v práci, ale protože každý pracoval na jiném oddělení, ničemu to nevadilo. Jiná věc ovšem byla, že Honza kvůli Šárce opustil rodinu.

17.8.2018 v 8:00 | Karma článku: 7.61 | Přečteno: 190 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Pohádka o buranovi

Buran tvrdě maká v práci, doma si pak otevře lahváče, pustí televizi jako kulisu (nic náročnýho), odpočívá na gauči. Ženuška mu uvaří a po pozdním obědě či brzké večeři jde ještě něco kutat do dílny nebo udělat na zahradě.

17.8.2018 v 7:09 | Karma článku: 15.46 | Přečteno: 334 | Diskuse

Marek Valiček

... a rose is still a rose...

Jako když klackem mícháte v kotli rozvařený asfalt. Jako když černou sametovou stuhou svážete pugét růží s ostrými trny.

17.8.2018 v 6:45 | Karma článku: 12.25 | Přečteno: 250 | Diskuse

Karel Trčálek

Homo nebo hetero? Párování L. Jakla, p. t. kandidáta do Senátu

Názory na párování se různí. Ale v zásadě se tyto názory dělí do dvou skupin. Je lepší párová čtyřka s velkým kormidelníkem, nebo bez velkého kormidelníka?

16.8.2018 v 17:06 | Karma článku: 10.74 | Přečteno: 253 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 567
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.




Najdete na iDNES.cz