Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.  

Manipúra čakra

 

Je umístěna přímo proti pupku na vnitřní straně páteře. Její zrcadlový odraz (kšetram) je v pupku, proto má vztah k nervové sluneční pleteni (solar plexus). Kontroluje zažívací oheň, tepelnou regulaci těla a vitalitu. Zajímavý je překlad jejího názvu. Pokud se píše manipura s krátkým u, znamená to město drahokamů, pokud s dlouhým ú, tak záplava drahokamů. Je to hlavně proto, že se zlatě leskne. Také se jí říká sluneční čakra. Odpovídá jí živel ohně a tomu smysl zraku, smyslový orgán oči a výkonný orgán chodidla a nohy. Protože převládající gunou je radžas, projevují se při probuzení třetí čakry především vlastnosti, jakými jsou aktivita, intenzita, agresivita, snaha převládat, prosadit se a vést, hrabivost a zištnost. Proudí v ní energie samána váju, která má vliv nejen na zažívání, ale i distribuci esencí potravy do celého těla. Písma praví, že z Měsíce v bindu stéká do manipúry nektar. Tam je pohlcován a stráven Sluncem, což vede ke stárnutí, nemocem a smrti. Z múládhára čakry stoupá energie apána váju do manipúry a pak zase klesá zpět. Podobně z manipúry stoupá a vrací se zpět energie prána váju do višuddha čakry. Pokud by se tantrickými cvičeními podařilo apána váju zadržet v manipúra čakře, aby se setkala a spojila s prána váju, zastavil by se tento proces stárnutí a nektar se využil naopak k omlazení. Nektar má totiž obě složky, záleží na cvičeních, zda se umí využít té složky pozitivní. To vše souvisí s nádechem a výdechem a následným, správným zadržením dechu. Při setkání a spojení obou energií vznikne velký žár v solar plexu a energie, která je odsud vržena do manipúra čakry probudí  kundaliní šakti. Toto probuzení by mělo být trvalé a nevratné, ne jako ve dvou nižších čakrách. Zároveň se mohou získat určité vize vyšších úrovní (lók) a některé nadnormální síly (siddhi), které už jsou očištěny, takže nelákají k sobeckému využití. Z tohoto důvodu se třetí čakra také nazývá pupeční (nábhi) čakra.

Ze všech těchto příčin a probuzených vlastností se tato čakra čistí nesobeckou činností pro druhé. Potom přináší porozumění všech životních funkcí a fyziologie těla, ovládnutí zažívacích procesů, dlouhověkost, transformaci semene a velké organizační schopnosti.

Samotný lotos třetí čakry má deset okvětních lístků, které mají barvu modrou jako dešťové mraky. Na nich jsou písmena DA, DHA, NA, TA, DHA, DA, DHA, NA, PA, PHA, která svítí také modře. V oplodí (perikárpu) lotosu je rudá oblast ohně, který má tvar trojúhelníku stojícího na špičce. Vně, na každé z jeho stran, je svastika ve tvaru T. Svastika vyjadřuje všeobecné blaho a štěstí. Obvykle jde o kříž s kolmými čarami ve směru hodinových ručiček -

Uvnitř tohoto trojúhelníku je vahni bídža mantra ohnivého živlu RAM. Má barvu zlatou nebo modrou (ale někdy také rudou) a sedí na beranovi. Toto zvíře této čakry vyjadřuje sílu, bojovnost a silné emoce, které zabraňují jasnému vidění, zrak se zakalí a jde se bez ohledu na druhé za svým cílem. To přísluší válečníkům, vůdcům nebo organizátorům, kteří se neohlížejí na spolupracovníky. Dále vyjadřuje statečnost, vytrvalost, snášení bolesti, ale též nadutost, pýchu a malý rozmysl.

A nakonec tu máme obě božstva příslušející k této čakře. Mužským aspektem je Brahmarudra, což je v překladu Starý Šiva. Představuje ničivou sílu, která si udržuje nad druhými převahu pomocí hněvu, moci a sobeckého zájmu. Má sice rudou barvu, ale zdá se být bílý, protože je pomazán popelem a vypadá staře. Sedí v lotosové pozici (padmásana) na býkovi. Má dvě paže. V jedné drží trojzubec vyjadřující tři guny (trišúla), v druhé bubínek damaru a má tři oči. Je to jedna z podob Šivy.

Jeho ženský protějšek Lákiní šakti sedí na rudém lotosu. Je modře oblečená, má tři tváře, na každé tři oči a celkem čtyři paže. V nich drží zbraně - hromoklín (vadžra) šíp (iša) - symbol Kámadévy, boha rozkoše, lásky, misku s ohněm a poslední paží uděluje mudru milosrdenství (abhája mudru). Obě božstva jsou umístěna v pravém horním rohu třetího lotosu nad bídža mantrou RAM.

Prastarý spis  Šat čakra nirúpana dodává:

 

"Ten, kdo medituje na svůj pupeční lotos,

získá sílu ničit i tvořit (svět).

Bohyně Vání (Sarasvatí) s veškerým bohatstvím poznání

vždy přebývá v jeho lotosové tváři."

Šat čakra nirúpana, verš 21 (část).

 

Bohyně Sarasvatí je bohyní moudrosti, poezie, řeči a vůbec schopnosti přesvědčivě mluvit a  vysvětlovat.

 

Tím jsme si popsali první tři čakry, které spadají ještě do úrovně fyzického těla (annamajá kóša). Ovládneme-li tyto tři čakry, seznámíme se hlouběji s anatomií i fyziologií svého fyzického těla, s jeho orgány a jejich správnou funkcí. Dokážeme-li vzájemně vyvážit tři živly - země, voda, oheň - dokážeme správně pochopit také funkci tří vlastností přírody (gun), které vytvářejí veškeré projevené bytí (prakrti). S tím související úrovně bytí (bhúh, bhúvah, svaha) jsou také pěkně vyjádřeny v jedné z nejstarších a nejdůležitějších manter věd - Gájatrí mantře. Doporučuji vám se ji naučit a denně ji recitovat, než přistoupíte k dalším čakrám. Zde je mantra a její překlad:

 

ÓM BHÚR BHÚVA SVAHA

TAT SAVITUR VARÉNJAM

BHARGÓ DÉVASJA DHÍMAHI

DHIJÓ JÓNA PRAČJÓ DAJÁT

 

Óm.

Meditujeme na zářící světlo Savitura,

které osvětluje tři světy,

který je hoden uctívání

a který odstraňuje nevědomost.

Kéž podnítí náš intelekt a osvítí nás.

 

Tato mantra se obrací k vnitřnímu Slunci (Savitur nebo Súrja). Tři světy nebo úrovně bytí jsou pozemský, astrální a nebeský (bhúr, bhúvah, svaha) , dhijó je náš intelekt, to, co je nad myslí  (buddhi).  Gájatrí mantra  je nazývaná Matkou věd a užívá se též k uctívání mnoha dalších božstev v přeměněné podobě. Je esencí upanišad a společná pro všechny bez rozdílu, kdo kráčejí po duchovní cestě.   

Autor: Jiří Mazánek | pátek 24.10.2014 14:44 | karma článku: 7,32 | přečteno: 392x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik