Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

Při popisu těchto bran vyplynulo, že jde v podstatě o ovládnutí smyslů. Ve většině duchovních cest se toto ovládnutí smyslů chápe tak, že se prostě nepoužívají nebo se jim určuje to, na co se jen užívat smějí. Tantra nám ale ukazuje, že pod uzavřením bran se nerozumí smysly nepoužívat - což je vlastně prakticky nemožné - ale že se mají užívat správně a že nám potom naopak dokonce mohou pomoci na duchovní cestě. Už jsme si uvedli první dva příklady - zrak se může využít při praxi s jantrami a sluch, případně chuť, řeč, při praxi manter. Nyní se budeme věnovat dechu.

 

Pránájáma

 

Výraz pránájáma se obvykle překládá jako dechová cvičení. S dechem se skutečně pracuje, protože je nosičem životní energie, prány. Protože Jama je indický bůh smrti, jde při této praxi především o zastavení dechu. Toto zastavení dechu musí být přirozené, ne vynucované, spojené s přemáháním, až dušením. Musí prostě nastat samo a samo skončit. Zastavení dechu může být v nádechu (kumbhaka) nebo ve výdechu (šúnjaka). Každá z těchto zádrží působí jinak. K dosažení a prodloužení těchto zádrží existuje řada předběžných cvičení. Skoro vždy jsou doprovázena jedním z nejdůležitějších cviků, který zabraňuje poškození plic a zároveň je součástí mnoha složitějších tantrických cvičení. Je to džalandhára bandha. K jejímu provedení je třeba po nádechu (nebo výdechu) silně stáhnout všechny krční svaly a v tomto napětí sklonit hlavu, až se brada dotkne krční jamky a takto zůstane do skončení zádrže. Pak se pomalu zvedá a podle druhu zádrže se buď vydechuje nebo nadechuje.

Zádrže se provádějí proto, že dech má přímý vztah k mysli a mysl k dechu. Zastaví-li se dech, zastaví se také vyvstávání v mysli a naopak - zastaví-li se mysl, zastaví se přirozeně dech a my přímo vstřebáváme pránu, která je tou složkou dechu, která nás udržuje při životě. Zastaví-li se mysl, nic v ní nevyvstává a zažíváme stav za myslí, tzv. čtvrtý stav vědomí, turíja. V něm nejen pociťujeme velkou blaženost, ale také získáváme přímé, bezprostřední, nerozumové poznání. Pro každou duchovní cestu je důležité ovládnout svá přání a chtění, pro tantru, kde se pracuje také se sexuální energií, která se nepotlačuje, obzvláště, protože není-li ovládnuto chtění a vyvstávají touhy, není možné vůbec tato cvičení provádět.

Při pránájámě se začíná nejprve pozorováním dechu, tzn. cesty nádechu do plic, zastavení dechu v plicích, výdechu z plic a opět zastavení dechu po výdechu z plic. Při tomto pozorování by se měla udržet bdělost, neusínat, nesnít a stále si být vědom cesty dechu. Toto cvičení se ostatně využívá při meditaci. Potom následuje dýchání jen jednou nosní dírkou. Tím posilujeme průtok energie buď měsíčním nádí, levou nosní dírkou, ženskou energii nebo slunečním nádí, pravou nosní dírkou, mužskou energii. Při cvičení nádí šuddhi neboli čištění nádí nadechujeme levou nosní dírkou, zatímco pravá je uzavřena, vydechujeme po otevření pravou dírkou, zatímco uzavřeme levou dírku a stejnou cestou zpět nadechujeme pravou, uzavřeme ji a vydechujeme levou. To je jeden okruh. Těch potom provádíme více, podle možnosti svých plic.

Teprve po takovémto zpevnění a zvětšení kapacity plic začneme přidávat krátkou zádrž po nádechu. Když si na ni zvykneme, zkoušíme počítat dobu nádechu, zádrže a výdechu. Poměr by měl být 4-16-8 a stejně tak zpět. Ovšem dlouhá zádrž ze začátku není možná, tak se zkracuje na 2 doby a učíme se ji postupně, přirozeně prodlužovat. Začínáme třeba poměrem 2-8-4. Důležitá je 2x delší doba výdechu a zádrž postupně 4x delší než nádech. Stejně tak jako se ze začátku poměr dělí dvěma, tak se potom naopak může zdvojnásobovat atd.

Je však mnoho dalších, jiných poměrů mezi nádechem a výdechem a zádrží dechu, které slouží k určitým speciálním účelům. Dech se využívá při prodýchávání čaker, spojuje se s mantrami, vede se s dechem vědomí do různých částí těla atd. Cvičí-li se potom třeba v páru, slaďuje se dech vzájemně nebo každý z dvojice dýchá jen jednou nosní dírkou a jsou různé jiné možnosti. Další důležitý dech využívaný v tantře se nazývá udždžají. Při nádechu se jemně stáhnou svaly v hrdle, takže dech má trochu odpor při průchodu a obvykle vydává jemný chrčivý zvuk podobný chrápání. Výdech probíhá s uvolněným hrdlem. Tento dech čistí pátou čakru a časem je při něm získáván nektar amrta. Je součástí mnoha složitějších cviků. Další cvičení, kde se pracuje s dechem, se nazývá kapalábhátí, v překladu svítící lebka. Pojmenování získalo podle toho, že čistí oblast hlavy jak ve fyzickém těle (prokrvuje mozek), tak v jemněhmotném těle (vypuzuje myšlenky, čistí mysl). Při tomto cvičení se prudce vydechuje nosem a přirozeně, pasivně se nechají plíce nadechovat. Obvykle jde při výdechu břišní stěna sama dozadu. Je dobré si měřit počet výdechů a postupně je zvyšovat a později také zrychlovat, nebo je provádět vícekrát za den s menším počtem. Také lze tento cvik provádět jen jednou nosní dírkou, chceme–li zesílit tok energie jedním nádí, nebo dírky střídat a zakončit nakonec vždy džalandhára bandhou. 

Tomuto cvičení je obdobná bhastrika, která je ovšem intenzivnější, protože u ní je aktivní i nádech. Pomocí ní lze také prodýchávat a aktivovat čakry. Obě tato cvičení je nutné provádět s otevřenýma očima, aby se nezatočila hlava a člověk neupadl. Také se musí sledovat, kdy skončit, dle možností svého těla. Nic se nesmí přehánět a zkoušet dosáhnout co nejvyššího počtu a co největšího zrychlení dechu. Toto cvičení má velký vliv na stav vědomí a snadno se při něm můžete dostat do nadvědomého stavu, či do jakéhosi transu. Tehdy neovládáte své tělo a to může začít vykonávat samo nějaké pohyby, třeba tančit apod. Stejně tak může člověk začít plakat nebo se smát, či třeba mluvit nějakou neznámou řečí a různé další věci. Proto je třeba takovouto intenzivní praxi vždy provádět pod vedením kvalifikovaného učitele, aby nedošlo ke zdravotním nebo psychickým problémům. Ty jsou způsobeny buď potlačenými psychickými a emocionálními bloky (samskárami), které se mohou dechem uvolnit nebo také skrytou, třeba srdeční vadou apod. Proto, ačkoli je bhastrika zdravé cvičení, její intenzivní provádění nedělejte sami a vždy sdělte své zdravotní potíže.

Ze všech těchto důvodů jsou také velmi důležité pozice těla, v nichž se tato dechová cvičení provádějí. Vždy by mělo jít o nějaký druh sedu, při němž je páteř rovná a tělo vzpřímené, ale uvolněné. Nejvhodnější je pochopitelně lotosový sed (padmásána), z něhož nelze upadnout, tělo se pouze může zhroutit. Ten je ovšem pro většinu lidí příliš těžký, nebo v něm dlouho nevydrží. Další velmi vhodný sed je siddhásána, dokonalá pozice či pozice siddhů. Při něm se umístí pata levé nohy (u mužů), pravé nohy (u žen) na perineu, hrázi a druhá pata se položí nad pohlavní orgán, kotník nad kotník. I tato pozice může být těžká, tak se potom využívá ještě třetí druh sedu se zkříženýma nohama, pozice svastiky, svastikásána. Zde jsou nohy položeny na zemi, kotníky za sebou. Pro ty, kdo těžko zkříží nohy, se doporučuje sed na patách, diamantový sed, vadžrásána. I ten však může být pro někoho těžký a navíc již není tak pevný. Aby se mohla pránájáma cvičit, je nutné tyto sedy procvičovat, aby se v nich dalo vydržet delší dobu, tzn. aspoň půl hodiny.

Pránájámu je nejlepší provádět brzo ráno, případně při přechodu denních cyklů, tzn. v poledne, při západu Slunce, ale také třeba o půlnoci. Každá z těchto dob má opět určité účinky. Zásada však je - vždy cvičit s prázdným žaludkem - nebo poloplným, nenutit se ke cvičení, když cítíme, že plíce nemohou, dusí se, či jsme unaveni a nepřepínat délku jak cvičení, tak zádrží dechu. Vše má být zcela přirozené a příjemné. Potom lze z pránájámy mít užitek.         

Autor: Jiří Mazánek | pátek 22.1.2016 17:57 | karma článku: 8,20 | přečteno: 314x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik