Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata). 

Nejčastěji je to Božská Matka (Déví) - pak se nazývají šakta jantry, nebo je to Ganéša (Ganapati), pak se nazývají Ganéša jantry.

Šakta jantry

 

Všechny jantry, které představují jakoukoli formu Božské Matky, se nazývají šakta jantry. Je to deset různých podob Božské Matky, které vyjadřují deset různých přístupů k poznání. V tantrickém díle Lalita sahasranáma (Tisíc jmen Božské Matky) se píše, že Božská Matka je veškerou tantrou a veškerou jantrou. Božská Matka má více podob proto, že kdykoli se objeví nějaká zlá síla, vezme na sebe nějakou  podobu, aby ji zničila a nastolila opět rovnováhu a harmonii. Paradoxem je, že i zlé síly pocházejí od ní. Vznikají také jako výsledek askeze a získání nadnormálních sil (siddhi), ale jsou těmi, co je získali, potom zneužity. Proto velcí Mistři díky vlastním zkušenostem zapsali díla, v nichž popsali způsoby, jak nalézt pomoc Božské Matky. Tyto postupy se nazývají vidja. Deset podob, v nichž se Božská Matka projevila, je představováno deseti různými jantrami (dáša mahá vidja). Každá z nich je spojena se svým mužským protějškem Šivou (opět s některou z jeho podob) a konkrétní nocí, během níž má být prováděno uctívání. Tehdy se odříkávají mantry (džapa) příslušející této mahávidje. Z těchto deseti podob je nejužívanější a nejmocnější Šódáší (což znamená, že mantra má 16 slabik, rozdělených do tří veršů). Je uctívána podoba Božské Matky nazývaná Tripurasundarí neboli Nejkrásnější ve všech třech světech. Šódáší též znamená Šestnáctiletá. Protože je také nejpříjemnější, je další její jméno Lalita, Hravá.

 

    Šrí jantra

 

Třetí ze šrí vidja (mahávidja) je uctívána jantrou považovanou za nejmocnější  a nejkrásnější i na pohled. Má jméno Šrí jantra, dále dostává jména Šrí čakra nebo Lalita čakra. Jsou dva způsoby uctívání i zobrazení Šrí jantry. První je samaja mat (starobylý) a poznáme ho podle toho, že ve Šrí jantře je pět hlavních trojúhelníků s vrcholy směrem vzhůru, včetně ústředního, v němž je bindu a dále čtyři hlavní trojúhelníky s vrcholy směřujícími dolů.

Druhý způsob uctívání je zaměřen výhradně na Šakti a ve Šrí jantře jsou čtyři hlavní trojúhelníky s vrcholy směřujícími nahoru a pět jich směřuje dolů, včetně ústředního s bindu. V tomto kultu je tvorba Šrí jantry tajemstvím, kterému se učí pouze zasvěcení.  Tento způsob uctívání se nazývá kaul mat. Trojúhelníky směřující vrcholy vzhůru náleží Šivovi a ty s vrcholy směřujícími dolů patří Šakti. Tímto odlišným, nestejným počtem trojúhelníků, jaký se nevyskytuje v žádné jiné jantře, se stává Šrí jantra nesmírně dynamickou a mocnou. Kdyby byl počet trojúhelníků  obou polarit stejný, byla by vyvážená a statická. Přitom se však na pohled jeví velmi symetrickou.

Šrí jantra obvykle představuje tělo bohyně Tripurasundarí, ale ve skutečnosti se podle již tisíciletých, dochovaných, vysochaných podob jedná o pupek Božské matky. Podle starých Písem je Šrí jantra zároveň jantrou uspořádání kosmu, ale také je konstruovaná jako lidské tělo, které má v ose páteře devět čaker. Jsou to tyto následující skupiny ve Šrí čakře:

 

1. Bindu

2. Trikón - ústřední trojúhelník, který obsahuje bindu

3. Aštar - skupina osmi trojúhelníků vně trikónu

4. Antar dašar - skupina deseti vnitřních trojúhelníků  

5. Bahir dašar - skupina deseti vnějších trojúhelníků  

6. Čatur dašar - skupina čtrnácti trojúhelníků

7. Ašta dal - prstenec osmi lotosových okvětních plátků

8. Šódáš dal - prstenec šestnácti lotosových okvětních lístků

9. Bhúpur - čtvercový útvar se čtyřmi branami

 

Slovo čakra ve Šrí jantře neznamená psychické centrum, ale skupinu, každá z nich však má ke konkrétní čakře vztah. Pět šakti trojúhelníků reprezentuje pět tanmater (sluch, zrak, hmat, chuť a čich), pět mahábhút (akáša, vzduch, oheň, voda, země), pět smyslových orgánů (ucho, kůže, oči, jazyk, nos) a pět orgánů činnosti (ruce, nohy, ústa, pohlavní orgány, konečník).

V lidském těle jsou těmito pěti prvky kůže, nervy svaly, tuk a kosti.

Čtyři Šivovy trojúhelníky reprezentují látku mysli (čitta), mysl (manas), intelekt (buddhi) a pocit já, ego (ahankára). Tak jako se tyto dva druhy trojúhelníků navzájem protínají a pokrývají, tak je tomu s mužskou a ženskou energií v kosmu a vznikají různé předměty projeveného světa. A stejně tak jako bindu ve středu Šrí jantry reprezentuje Božskou matku, tak je i v sahasráře individuální vědomí, duše (džíva, átma).

 

Bindu

 

Bindu je bod uvnitř ústředního trojúhelníku a střed jantry. Také se mu říká sarva ánanda čakra neboli čakra veškeré blaženosti. Bindu je počátkam a koncem všeho, existuje mimo čas a prostor a jsou v něm ve stálém spojení Kaméšvara a Kaméšvarí. Zde se medituje na věčné spojení Šivy a Šakti i na gurua.

 

                                                                       Trikón

 

Ústřední trojúhelník, který je projevením se bindu, je také nazýván sarva siddhi prad čakra, neboli čakra poskytující veškerou moc (siddhi). Její tři čáry symbolizují tři důležitá sídla energie v lidském těle (píthy) - v múládhára, anáhata a višuddha čakrách. Těmi jsou zároveň tři bohyně, tři guny, tři stavy lidského vědomí. Nakonec symbolizují ženské lůno (jóni) v jeho prapůvodním stavu. Mezi bindu (Šivou) a trikónem (Šakti) není žádný rozdíl. Když se bindu projeví, stává se trikónem. Meditace na trikón dává moc.

 

Aštar

 

Skupia osmi trojúhelníků se nazývá též sarva róg har čakra, čakra ničící všechny nemoci. Je to osm jóni, která vytvářejí existenci. V aštaru je sídlo ohně (agnikhand) a všech deseti energií ohně působících v lidském těle. Bindu, trikón a aštar jsou nazývány dohromady jako čakra devíti bran (návdvar). To odpovídá devíti branám v lidském těle. Meditace na ně dává ochranu, požehnání, moc a odstraňuje všechny duchovní, mentální i fyzické problémy.

 

Antar dašar

 

Skupina deseti trojúhelníků obklopuje aštar. Je též nazývána sarva rakšakar čakra, čakra poskytující ochranu všeho druhu pomocí vnitřních sil. Řídí všech pět orgánů smyslových (džňánéndrije) a pět orgánů činnosti (karméndrije). Je to vlastně deset jóni (šakti), která fungují jako deset tělesných ohňů. Pokud je dokáže člověk regulovat, kontroluje všech deset indrijí a dostává se mu naprosté ochrany.

 

Bahir dašar

 

Je to skupina deseti vnějších trojúhelníků obklopující antar dašar. Říká se jí též sarva artha sádhak čakra, čakra umožňující realizaci všeho druhu. Artha znamená v sanskrtu peníze nebo prostředky. Meditací na bahir dašar lze dosáhnout všeho, čeho se člověku zachce. Deset trojúhelníků je deset jóni (šakti), která regulují deset prán v lidském těle. Díky nim se získá kontrola nad pránou a tím nad myslí. Mysl kontroluje všech deset indrijí . Díky nim si lze svá přání uvědomit a pak je uskutečnit.

 

Čatur dašar

 

Je to skupina čtrnácti vnějších trojúhelníků (jóni). Šakti v nich sídlící kontrolují činnost nádí, která ovládají deset indrijí, mysl, intelekt, individuální vědomí a čittu. Tyto šakti vytvářejí vnější formu jantry a mikrokosmu (těla). Tím zajišťují štěstí. Proto se této čakře říká též sarva saubhagja dájaka čakra, ta, která dává štěstí.

 

Ašta dal

 

Prstenec osmi okvětních lotosových plátků je opět sídlem osmi bohyní majících na starost různé funkce. Jinak však lístky symbolizují formu (rúpa), chuť (rasa), čich (gandha), hmat (sparša), zvuk (šabda), prapůvodní zvuk (náda), prapůvodní podstatu (prakrti) a ducha, bytí (puruša).

 

Šódáš dal

 

Prstenec šestnácti okvětních lotosových plátků je nazýván sarva ašapúraka čakra, ta jež vyplňuje všechny naděje a očekávání. V plátcích sídlí šestnáct šakti fungujících prostřednictvím pěti živlů, deseti indrijí a mysli.

Oba prstence okvětních plátků jsou měsíční energií a skupina čtyřiceti tří trojúhelníků je sluneční energií. Tím se stává jantra velmi dynamickou. 

 

Bhúpur

 

Čtverec se čtyřmi branami je nazýván též traijélóka móhana čakra, ta, která přitahuje tři světy (lóky) - svět fyzický (bhúlóka), astrální (bhuvar lóka) a nebeský (svarga lóka). Je sídlem jantry a šakti a představuje hrubý, materiální svět. V bhúpuru jsou všichni strážci osmi světů, deset siddhi i osm matek. Je místem, kde se setkávají tři proudy (Ganga, Jamuna, Sarasvatí), proto se jí také říká Tirtharádž, královna všech poutních míst, symbolicky je setkáním hrubých a jemných energií.

 

Shrnutí

 

Vše to, co bylo nyní popsáno o struktuře Šrí jantry, jasně vysvitne, je-li vybarvena, není-li pouze černobílou kresbou. Potom vyvstanou všechny výše popsané čakry a také se lze dobře na ně soustředit. Můžeme si zvolit jen některé aspekty, kterých se dá uctíváním dosáhnout. To by však vždy mělo být spojeno s džapou odpovídajících manter a pod vedením kompetentního gurua. Toto uctívání se nesmí provádět v noci, protože by oči dobře nerozeznaly složité vzorce Šrí jantry.  U ostatních šakta janter je to možné, protože nemají tak složitou strukturu a obsahují méně trojúhelníků.   

Autor: Jiří Mazánek | pátek 30.10.2015 10:38 | karma článku: 9,88 | přečteno: 307x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik