Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

Během popisu jsme se však setkali s některými pojmy, které byly brány jako samozřejmé, ale nemusely být každému jasné. Přesto jsou pro pochopení celého systému podstatné. Proto si některé přiblížíme.

 

Obaly těla (kóši)

 

Předně byly zmiňovány tělo hrubohmotné a jemněhmotné, nakonec tělo věčné. To souvisí s tzv. obaly duše (átma).

Nejprve máme tělo fyzické, hmotné (sthúla šaríra). Protože je vyživováno hmotnou stravou (anna), je tento obal duše nazýván annamaja kóša. Nebude-li ji dostávat, zaniká. V tomto  těle vládnou živly země, voda a oheň, které také přísluší prvním třem čakrám. Musíme požívat hmotnou stravu a pít, to potom asimiluje zažívací oheň, aby vše přeměnil na toto tělo stravy. Také hmotné tělo má své vnější hmotné obaly - vlasy, krev a maso (případně semeno), které pocházejí od matky a kosti, svaly a mozek od otce. Nachází se v něm orgány vnímání, cítění (džňánéndrije), pomocí nichž poznáváme vnější svět - uši, oči, jazyk, kůže, nos a orgány činnosti (karméndrije), pomocí nichž konáme - ústa, ruce, nohy, konečník, penis, jejichž úkolem je mluvení, držení, chození vylučování a plození.

Kóša, slovo užívané pro tyto obaly, má přesnější význam vyjádřený jako pouzdro, pochva, protože tato jednotlivá těla jsou do sebe zasunuta jako meč do pochvy. Zároveň je však mezi nimi vzájemný kontakt, prostupují se a ovlivňují.

Druhým obalem je tedy tělo dechu, přesněji prány (pránamaja kóša).  To se vytváří ze živlů vzduchu a éteru, které náleží čtvrté a páté čakře. Existuje deset druhů vzduchu (váju) neboli vnitřních vitálních sil, z nichž je pět základních - safírově modrá prána, apána barvy večerních oblaků, stříbrná vjána, ohnivá udána a mléčná samána. Všechny jsou aspekty činnosti vesmírné prány. Matkou prány je kundaliní. Každá tato energie má v těle svou funkci. Prána odpovídá za nádech a výdech, udána je stoupající váju, apána je sestupující váju, vypuzující vzduch, zodpovědný za vyměšování, moč a semeno, samána je souhrnné váju, vzněcuje tělesný oheň, který distribuuje stravu do celého těla a vjána je oddělující váju, které má na starost oddělování a rozptylování. Všechny tyto síly souhrnně tedy způsobují dýchání, zažívání, vylučování a cirkulaci, oběh v těle.

Další dva obaly spolu velmi souvisejí. Je to jednak tělo mysli (manómaja kóša) a tělo intelektu (vidžňanámaja kóša). Tato dvě těla vytvářejí tzv. vnitřní nástroj (antahkárana), který člověku umožňuje myslet, cítit, pamatovat si a rozeznávat.  Skládají se tedy ze čtyř částí - mysli (manas), intelektu, rozlišovací schopnosti (buddhi) jáství, ega (ahankára) a látky mysli (čitta). Mysl automaticky registruje to, co smysly vnímají. Intelekt, buddhi se k tomu přidává, ale rozlišuje, určuje a rozeznává vnímané předměty, jak jsou subjektivně vhodné pro já (ahankára). Funkcí látky mysli (čitta) je rozjímání neboli stav, v němž má mysl největší schopnost vnímat smysly a poznávat samotnou podstatu předmětů. Rozdíl mezi prvními třemi složkami mysli a čittou je ten, že v mysli vše vzniká, trvá a zaniká, ale v čittě přetrvává. Sídlem všech těchto schopností je šestá čakra, oblast nad ní a pod sahasrárou.

Tato tři těla (pránamája kóša, manómaja kóša a vidžňanámaja kóša) jsou nazývána jemněhmotným tělem (súkšma nebo linga šaríra) a kárana šaríra, tělo kauzální, příčinné je posledním tělem blaženosti (ánandamaja kóša), sídlem věčné duše (átma). Toto tělo v sobě zahrnuje deset smyslů, indrijí (dźňánéndrie a karméndrie), mysl (manas), jáství (ahankára), rozlišovací schopnost (buddhi) a pět funkcí prán. Toto tělo v sobě obsahuje příčiny znovuzrození do dalšího hmotného těla, když nastane čas reinkarnace.

Samotné vědomí (átma) se může nalézat ve třech stavech. První stav se nazývá bdělý, probuzený (džagrati). Tehdy smyslové orgány vnímají předměty a mysl, manas spolu s rozlišovací schopností, buddhi je zaznamenávají a třídí. Druhý stav vědomí je spící (svapna). Tehdy smyslové orgány nevnímají a manas s buddhi zpracovávají jen vtisky zaznamenané dříve za bdělého stavu. Třetí stav vědomí je spánek beze snů (sušupti). Tehdy se zastaví i činnost manasu a buddhi ovládá temná guna (tamas). Vědomí zažívá pouze, že šťastně spí a že si není vůbec ničeho vědomo. Takto se nazývají tyto tři stavy v mikrokosmu našeho těla. Z kosmického hlediska zažívá tyto stavy i makrokosmos. Tehdy se nazývají virat, hiranjagarbha a avjakta.

Ovšem za těmito třemi stavy je stav čtvrtý, nazývaný turíja a za ním transcendentální stav pátý, který již nemá jméno.

 

Úrovně vědomí (lóky, svargy, světy)

 

Vše, co je obsaženo nahoře ve vesmíru, makrokosmu, je v nějaké obdobě obsaženo dole, v lidském těle, mikrokosmu. Samotný vesmír, universum se skládá z Mahábrahmánda, velkého vesmíru a z nespočtu Brhatbrahmánd, které se z něj vyvinuly. Spis Višvara tantra praví: "To, co je zde, je jinde. To, co zde není, není nikde."  Makrokosmos má svůj svislý sloupec, horu Méru, který se táhne od vrcholu až ke dnu. Je čtrnáct světů, oblastí, které sestupují od nejvyšší, jíž je Satja lóka. Je sedm vyšších a sedm nižších světů. Hora Méru lidského těla je páteřní sloupec a čakry uvnitř něj jsou světy nazývané sídla. Satja lóka se nachází v sahasráře a postupně dolů v odpovídajících čakrách jsou Tapah, Džanah, Mahah, Svah, Bhuvah a Bhúh lóky. Pod múládhárou a v kloubech, bocích, konečníku a rozmnožovacích orgánech jsou nižší světy. Kosti poblíž páteřního sloupce se nazývají kula párvata, což je řetězec sedmi hlavních, indických hor. Tato oblast tedy odpovídá zemi. Vodě odpovídají jako řeky nádí. Sedm ostrovů je sedm složek, substancí lidského těla (dháta) - kůže, krev, svaly, šlachy, kosti, tuk, semeno. Pot a slzy jsou jako oceány. Oheň existuje jako kámágni v múládháře, badala v kostech, bleskový oheň je v sušumně a zemský v pupku. Tak jako je makrokosmos udržován pránou a dalšími váju, druhy vzduchů, je naše tělo udržováno pomocí deseti váju. Pro obojí je stejná ákáša (éter). Svědkem v lidském těle je puruša a v makrokosmu mu odpovídá hiranjagarbha. Sedm nižších světů se obvykle nazývá patály.

 

Devět bran lidského těla

 

Na závěr, po vysvětlení mikrokosmu lidského těla, si ještě uvedeme devět otvorů, bran, kterými uniká z těla energie, a které se proto při praktikování tantry různými cvičeními uzavírají. Jsou to nejprve dvě uši, dvě oči, dvě nosní dírky a ústa. Zde jde především o ovládnutí pěti smyslů - zbytečně nenaslouchat všemu, neulpívat pohledem na tom, co rozptyluje mysl, provádět co nejdelší zadržování dechu a ovládat chuť k jídlu a mluvení. Zbývající otvory jsou konečník, kudy uniká apána váju. Zde se provádí jeho stah múla bandhou, která obrací její směr. A nakonec jsou to pohlavní orgány, kudy vybíjením nesprávným sexem uniká nejvíce energie. Zde se učíme ovládat tuto energii, nebýt jí strženi a přeměňovat ji například oli mudrami a dalšími cvičeními na energii duchovní, ódžas. Potom také snáze probudíme kundaliní šakti. Po vysvětlení některých těchto základních pojmů si budeme schopni v další kapitole udělat přehled čaker, kterému hlouběji porozumíme.

 

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 6.7.2015 17:26 | karma článku: 7,85 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik