Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

Ádžňa čakra

 

Nejprve si opět vysvětlíme její název a mnoho dalších pojmenování, která dostává. Ze sanskrtského základu jsou to slovesa znát, rozhodovat, kontrolovat, řídit, takže nejblíže se dá její název přeložit jako řídící, rozhodovací, kontrolující čakra. Z těchto důvodů se jí také říká guruovská čakra. Protože tento lotos umožňuje přímé, bezeslovné vnímání, bez myšlenkového procesu a to jak od lidí, tak i z vyšších úrovní, dostává též jméno oko intuice, třetí oko (protože se nachází mezi dvěma skutečnýma očima), božské oko (divja čakšu), oko poznání (džňána čakšu nebo netra) nebo také oko Šivovo, který je nejvíce znám tímto okem při ponoření se do hluboké meditace.  U většiny lidí toto oko funguje jen občas, nevědomky, častěji u žen.

Všechny tyto názvy také vyplývají z umístění ádžňa čakry. Obvykle se říká, že je mezi obočím, ale tam je pouze její zrcadlový odraz (kšetram). Toto místo se nazývá bhrúmadhja a je snadnější se na něj koncentrovat. Také se často označuje u duchovních směrů v Indii různými barvami jako tzv. tilak, bindu. Vdané ženy si zde každý den udělají červenou tečku. Další názvy pro toto označení jsou čandan, kunkum či sindur. Sindur v sobě obsahuje  dokonce rtuť a přitlačením na bhrúmadhja se působí na nerv, který vede přímo do prodloužené míchy. Také se zde často dotýká guru žáka při zasvěcení (díkša).

Skutečná ádžňa čakra se však nachází uvnitř lebky v průsečíku prodloužení páteře do lebky a přímky od  bhrúmadhja. Zde je také žláza s vnitřní sekrecí, šišinka neboli epifýza, velmi maličký orgán, který obvykle přestává fungovat kolem devíti let. V činnost se uvede právě jógickými a tantrickými praktikami. Jinak je epifýza součástí epithalamu a produkuje např. hormon DMT, který má obdobné halucinogenní vlastnosti jako LSD.

V ádžňa čakře se setkávají a spojují tři nejdůležitější nádí v těle - ida, pingala a sušumna. Tomuto bodu se říká trivéní - soutok tří řek.  Ten je symbolickým vyjádřením skutečného soutoku tří nejposvátnějších indických řek. Také toto místo v Indii se nazývá Trivéní nebo  Prajága, soutok či práh mezi světem hmotným a božským. Nachází se blízko města Illáhábádu, kde se stékají řeky Ganga (pingala), Jamuna (ida) a Sarasvatí (sušumna), mýtická řeka přitékající podzemním z Rádžasthánu, místem nejsvatější pouti všech indických duchovních směrů - kumbha mély. Jednou za dvanáct let sem v přesně danou dobu, kdy je Slunce ve znamení Vodnáře, přicházejí milióny lidí, aby se ponořily, očistily a zbavily všech svých karem. Přesně toto je třeba provést v ádžňa čakře hlubokou meditací.

Ovšem cesta sušumny do ádžňa čakry je trochu složitější. Nám bude stačit to, že v ní dochází ke spojení všech tří proudů nádí. Šestá čakra patří již do tapalóky, kde jsou všechny nečistoty a karmy spáleny a tvoří spolu s višudha čakrou obal vidžňámaja kóšu. Protože zde o všem rozhoduje již jen mysl, nepatří k ní žádný smyslový, ani výkonný orgán a jako živel, tattva je mysl. Ovšem mysl (manas) se skládá z nazírající, rozlišující schopnosti (buddhi), látky myslí (čitta) a individuálního já, ega (ahankára). A v nich je obsažen poslední uzel, který je potřeba překonat, abychom tuto čakru správně probudili. Je to Rudra granthi neboli Šivův uzel. Protože v šesté čakře se díky koncentraci získává vyšší poznání, dokonce i nadnormální síly (siddhi), může docházet k tomu, že je člověk jimi okouzlen, začne je nesprávné užívat, vrátí se mu opět jeho ego a tím pýcha. Toto je třeba překonat, jinak nelze vstoupit do nejvyššího bytí sahasráry a zažívat nejvyšší stav vědomí.

Jantrou ádžňa čakry je bílý kruh symbolizující prázdnotu (šúnja). Uprostřed kruhu je zlatě orámovaný bílý trojúhelník směřující  špicí dolů (jóni šakti, ženský princip) představující tvořivost a projev. V trojúhelníku je dole zářící itara nebo též tárakhja lingam, který představuje mužský princip, Šivu. Je velmi jasný na rozdíl od kouřového dhumra lingamu v první čakře. Nejjasnější džjótir lingam bude ovšem v sahasráře. Nad ním je zlatý plamen vnitřní duše (antarátma). Po jeho čtyřech stranách, vznášejíce se ve vzduchu, jsou jiskry obklopující světlo a to svou vlastní září zviditelňuje vše mezi múládhárou a měsíčním bindu (brahma randhra). Nad tímto plamenem je mysl (manas) a nad ní v oblasti Měsíce je Hamsa, uvnitř níž sídlí Parašiva se svou šakti. Ten září jako řetězec svítících blesků. Celý trojúhelník   vyplňuje bídža mantra šesté čakry ÓM, stříbřitě bílé barvy. Ádžňa čakra má dva bílé, stříbřité, případně bleděmodré okvětní lístky. Na levém z nich je písmeno HA, vyjadřující Měsíc, ženský princip, Šakti a ida nádí, na pravém písmeno KŠA, vyjadřující Slunce, mužský princip, Šivu,  pingala nádí. Obě písmena mají bílou až stříbřitou barvu. Pod čakrou uprostřed se obě nádí spojují se sušumnou.

Čtvrtina Měsíce nad ÓM, nad trojúhelníkem jóni, vyjadřuje nejjemnější projev vědomí a osmina nad ním je stopou zvuku vědomí.

Vládnoucí mužské božstvo ádžňa čakry Paramašiva se projevuje jako spojení Šivy a Šakti v podobě Ardhanaríšvary, čili napůl muže a napůl ženy. Levá polovina je ženská, má růžovou barvu, červené sárí, ozdobená zlatými šperky a drží růžový lotos jako symbol čistoty. Pravá polovina je mužská, má bleděmodrou barvu a drží trojzubec (trišúla) jako symbol ovládnutí tří gun. Má třetí oko nazývané sva netra, jako symbol jasnozřivosti. Tato bytost je umístěna v itara lingamu.

Ženským božstvem šesté čakry je Šakti Hákiní.  Vyjadřuje sjednocení projevené a neprojevené energie. Je bílá (růžová), má šest tváří a paží, červené (bílé) sárí, je ozdobená zlatými šperky a sedí na bílém (růžovém) lotosu. V pažích drží především knihu - to vyjadřuje předávání poznání, dále rudrákša málu (růženec) - to vyjadřuje že mantra se zde již opakuje sama sebou (adžapa džapa), bubínek damaru vyjadřuje rytmus a pokračování života a lebka na tyči je symbolem prázdné mysli a odloučení. Zbývající paže opět drží mudry žehnající a odstraňující strach.

Je-li probuzena ádžňa čakra a překonán rudra granthi, dosahuje se již přímého napojení a přechodu z úrovně projevené do úrovně neprojevené vstupem do sahasráry. My si však ještě popíšeme podrobněji velmi důležité měsíční bindu (brahma randhru).                

Autor: Jiří Mazánek | úterý 31.3.2015 19:00 | karma článku: 8,15 | přečteno: 283x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

25.8.2014 v 13:15 | Karma: 9,26 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik