Rozpravy o tantře – 8. část

7. 07. 2014 10:50:46
Nyní se seznámíme podrobněji s čakrami. Na začátku si nejprve připomeneme, že lidské tělo se skládá z těla fyzického, hrubohmotného (sthúla šaríra), těla jemněhmotného (súkšma nebo linga šaríra) a věčné podstaty (átma). Fyzické tělo má za základsedm složek (dhátů). Jsou to tyto následující, které navzájem vznikly různými druhy přeměn: esence (rasa), krev (rakta), případně menstruační krev (artava), maso (mánsa), tuk (méda), kost (ašti) morek (maddža) a semeno (šukra). Ženské semeno se nazývá strí šukra, případně šónita. Semeno ovšem není jen ve varlatech, ale proudí celým tělem v jemných kanálcích nazývaných šukraváhiní nádí. Všem sedmi dhátům odpovídají bohyně (dákiní), které sídli v sedmi lotosech (čakrách), počítaje v to i sahasráru. Všemi těmito sedmi dháty prostupuje substance ódžas, která je jejich podstatou a dává jim vitalitu.

Toto hrubohmotné tělo je vyživováno hmotnou stravou (anna), ale aby mohlo existovat, potřebuje součinnost s tělem jemněhmotným, které je nutné vyživovat jemněhmotnou stravou. To jsou různé formy energie, které odpovídají také různým složkám jemněhmotného těla (kóšam). Tato strava se skládá z vibrací od úrovně nejhrubší až po nejjemnější - zvuk, dech, myšlenka, světlo atd. Tak jako cvičíme tělo hrubohmotné, abychom ho udrželi ve kvalitním stavu, aby mohly fungovat orgány činnosti (karméndrie), tak je nutné cvičit i těla jemněhmotná, aby jejich vibrace byly v souladu a také jejich vzájemná součinnost. Tak, jak k tomu u fyzického těla slouží tělesná cvičení, případně pozice (ásány), tak u jemněhmotného těla to jsou vibrace ve formě manter, hudby, poezie, dechu, soustřeďování, ale i různé mudry, bandhy a práce se sexuální energií (přesněji se semenem).

Již jsme si řekli, čakry (lotosy) se nacházejí v jemněhmotném těle, ale většina z nich má svůj zrcadlový odraz ve fyzickém těle (kšetram), buď ve žlázách s vnitřní sekrecí nebo v nervových pleteních. Proto se jak cvičení, tak soustřeďování zaměřují na tato místa a velmi je ovlivňují. V jemněhmotném těle proudí životní energie (prána) systémem kanálků (nádí). Rozděluje se do pěti druhů energií, které odpovídají pěti základním živlům, šesté čakře odpovídá mysl (manas).

Smyslem lidského života je vývoj jedince k tomu, aby dosáhnul spojení s nejvyšší, věčnou, všudypřítomnou podstatou (brahma). K tomu slouží duchovní cvičení, díky nimž nastoupíme vývojovou transformační cestu (sádhanu). A ta je často přirovnávána k růstu lotosu.

Ten vyrůstá z nejnižší úrovně, bahna nevědomosti, proráží se vodou (světem) svým stonkem na světlo a tam díky slunci (brahma) vyroste v překrásný květ. Během této cesty musí vyvinout velké úsilí, překonat mnoho překážek, mít k tomu touhu, odvahu, sílu i víru. Teprve potom je odměněn nejvyšší radostí. Prostředkem k této nesnadné práci jsou pro člověka čakry. Lotosy se jim říká proto, že všech šest je jich zavěšeno na nepředstavitelně jemném vláknu procházejícím páteří až k temeni hlavy a má podobu lotosů s okvětními lístky svěšenými dolů. Při vzestupu kundaliní šakti se tato jejich okvětí zvednou vzhůru a rozkvetou. Na těchto okvětních lístcích jsou postupně všechna písmena sanskrtské abecedy, celkem tedy 50. Při práci s jednotlivými čakrami se kromě základní, semenné (bídža) mantry na tato písmena také soustřeďujeme.

Z každého lotosu vybíhá velké množství kanálků (nádí) energetického těla (pránamaja kóša), které přivádějí energii do všech orgánů a částí těla. Při průchodu kundaliní šakti směrem vzhůru ji na cestě čekají tři psychické uzly (granthi). Ty je třeba překonat. Souvisejí s jednotlivými vlastnostmi (gunami) přírody (prakrti). První je hned v první, múládhára čakře, souvisí s gunou tamas a odpovídá překonání přitažlivosti k materiálním věcem, tělesným požitkům a přílišnému sobectví. Nazývá se Brahma granthi. Druhý uzel se nazývá Višnu granthi, je ve čtvrté, anáhata čakře a odpovídá guně radžas. Je třeba v něm překonat citovou připoutanost k lidem, představám a vizím a sklon k závislosti a přehnaným ambicím. V šesté, ádžňa čakře, je třetí uzel Rudra granthi, odpovídající sattva guně. Tam je třeba překonat připoutanost k psychickým, nadnormálním silám (siddhi) a pohled na sebe jako na individuální já.

Už tím, že jsou všechny čakry zavěšeny na jednom vláknu, jsou spolu vzájemně propojeny a ovlivňují se. To je třeba mít na paměti, v podstatě vždy pracovat se všemi a nesoustřeďovat se jen na jednu. Potom by se také mohlo stát, že bychom ji přebili energií a výsledek by nemusel být vždy příjemný. Také jsem často zdůrazňoval, že než začneme s energií a tedy čakrami pracovat, musíme být dostatečně očištěni jak v hrubohmotném tak v jemněhmotném těle. To znamená ve stravě nepožívat toxické látky (maso, alkohol, drogy, kouření) a přijmout velké sliby (mahávrata), především neubližování v myšlenkách, slovech a činech. Pak jsme vnímavější a schopnější se soustřeďovat. A práce s čakrami je především práce s energií a soustřeďování. K tomu dále přistupují určité pozice (ásany), mudry a bandhy a pochopitelně také dechová cvičení, pránájáma, především zadržování dechu (kumbhaka). A obrovskou roli hrají správné mantry, které doporučuje duchovní učitel (guru).

Další důležitou roli hrají jantry, určité geometrické obrazce, na něž se soustřeďuje. Ty vyjadřují už samotné čakry, které je třeba při jejich popisu nebrat doslova. Jde především o symboliku, která vyjadřuje podstatu a působení té které čakry a úroveň lidského bytí. Jantry potom vyjadřují vztahy v makrokosmu, projevení se nejvyššího bytí, různá božstva atd. Při soustřeďování na ně je třeba obvykle znát jejich symboliku. Proto také platí v praxi, že jsou tři nejdůležitější složky - jantra, mantra, tantra. V takovém pořadí vybírá také guru žáky k této velmi náročné duchovní cestě. První skupina žáků pracuje pouze s jantrami, případně dalšími božskými symboly, jakými jsou obrazy a sochy božského lingamu, jóni a různé druhy obřadů. Další žáci užívají také mantry určené k různým účelům jak vnějším - uctívání božstev, tak vnitřním - posílání vibrace mantry do různých částí těla spojené se soustředěním a dalšími cvičeními (např. bandhami atd.). Ovšem neuctívají se jen vnější předměty, nýbrž i samotné tělo žáka tantrika. To symbolizuje mikrokosmos s devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, aby jimi neunikala energie. Jsou to uši, oči, nos, ústa, konečník a pohlavní orgány. To vše svědčí o ovládnutí smyslů, ne o jejich uspokojení. Toto tělo se potom uctívá - ne jako u narcistů - rituálními doteky, které vždy něco symbolizují a také působí energie tohoto doteku. Tomu se říká njása a je to také součástí praxe té nejvybranější třetí skupiny žáků, která tak ovládá smysly, že je schopna provádět praxi i s druhým pohlavím. To se ještě vůbec nezmiňuji o rituálním spojení obou pohlaví, tzv. maithuně, natož o skupinových rituálech, kterých se zúčastňuje více párů pod vedením gurua, a které většina neznalých lidí považuje za orgie. Provádí se také např. meditace na jóni, pohlaví mladé dívky, panny nebo další speciální obřady, ale to jsou naprosto výjimečné události. My se nejprve musíme dostat k pravé podstatě tantry.

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 7.7.2014 10:50 | karma článku: 6.61 | přečteno: 453x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 24.72 | Přečteno: 422 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.40 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 518 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 630
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...