Pro všechny druhy energií se vedle zkráceného názvu např. prána přidává také koncovka, např. pránaváju, což vlastně znamená něco jako vzduch prány, protože všechny druhy energií jsou určitým druhem živlu vzduchu. Toto vše je popisováno z hlediska mikrokosmu. Z hlediska makrokosmu se bere za základ neprojevené bytí. Potom je ovšem pránou nazývána energie výdechu, čili projevení se bytí do hmoty, vznik světa (sršti). Ve světě jí pak odpovídá gravitace, přitažlivost. Jakýmsi protipólem prány a druhou nejdůležitější energií v těle je apána (apánaváju). Protože je náš organismus otevřený systém, je stejně tak nutně do něj přijímat jako z něj vylučovat. Za veškeré vylučování, jímž jsou výkaly, moč, pot, ušní a nosní výměšky, semeno, menstruační krev, porod atd., odpovídá apána. Je tedy jasné, že obě tyto energie (prána a apána) musí být v správné součinnosti a rovnováze. Bude-li příliš apány, začíná tělo chátrat a rozpadat se. Proto také většina metod omlazení využívá obrácení toku apány vzhůru jak cvičeními tělesnými (obrácené polohy hatha jógy), tak energetickými (tantra). S tím souvisí ovládnutí vzrušení při pohlavním spojení, zadržení ejakulace či orgasmu ženy a další. Proto také z hlediska makrokosmického odpovídají apáně všechny procesy směřující ven jako vulkanické erupce, mokvání skal apod., ale také nádech do neprojeveného bytí, čili návrat veškerého projeveného světa do nebytí (sanhára).
Potom ovšem na zbývající tři druhy energií v těle zůstávají funkce a procesy sice důležité pro náš organismus, ale z hlediska prány a apány by se dalo říci drobnější.
Samána se zabývá asimilací a spalováním potravy a její hlavní sídlo je tudíž v oblasti břicha a manipúra čakry.
Vjána má na starost distribuci živin, které z potravin vybírá po celém těle, tedy i krevní oběh a tělesné pohyby. Působí proto po celém těle.
Udána odpovídá za vše, co souvisí se zvukem, což je hlas, křik, řeč, zpěv, nádech a působí v oblasti hrdla, tedy viššuddhi čakry.
Rozdělení těchto pěti druhů energií by se snad mohlo někomu zdát pouhou zbytečnou teorií, protože v praktickém denním životě na ně jistě takto nemyslíme. Ale uvědomit si důležitost správné rovnováhy mezi příjmem a výdajem energie je jedna stránka věci. Druhou je to, že vlastně většina skutečně tantrických cvičení pracuje s energií, a to hlavně s pránou a apánou. Tyto energie proudí systémem nádí a máme-li pracovat s jeho třemi hlavními, tedy idou, pingalou a sušumnou, musí to být cvičení vědomá, kdy také chápeme, proč se dělají a jak působí. Z toho vyplývá i následná práce s čakrami a její správné pochopení.
Všechny čakry jsou součástí tohoto energetického těla a jejich projevování souvisí tudíž s prouděním energie nádími. Nemůžeme začít provádět nějaká silná energetická cvičení , aniž bychom na to nebyli předem připraveni očistou tělesnou a mentální. Je třeba postupně předchozími cvičeními uvolnit nádí tak, aby jimi energie volně proudila a nebyly v nich žádné bloky. Když totiž začneme praktikovat nějaké cvičení, při němž se vědomě posílá silný proud energie do nádí, jež není průchodné, silou vůle dojde k tomu, že si tato energie najde cestu jiným nádím, do nějž uhne. To pro ni není vhodné a tak může dojít k tomu, že se na těch místech objeví nějaký problém – bolest, pálení, svědění či dokonce nemoc, která nám ublíží. Proto si nevyhledávejte v knihách nějaká cvičení a neprovádějte je sami, nýbrž se vždy řiďte radami kompetentního učitele.
Všech šest hlavních čaker je zavěšeno na sušumně a zároveň se v nich kříží jimi procházející ida a pingala. Vedle toho jsou čakry propojeny s energetickým systémem, takže z každé vychází a vstupuje do ní velký počet nádí. Jak jsme si již také dříve řekli, odpovídá každá čakra určitému živlu, což má také vliv na její projevování se. Tím se budeme zabývat až u popisu jednotlivých čaker.
Při cvičeních je třeba se na konkrétní čakru vždy soustředit, abychom do ní vedli nejprve energii, ale i své vědomí atd.. Jak víte, nacházejí se vlastně v zadní části těla,ale my je vnímáme spíše vpředu, kde jsou různé nervové pleteně. Toto místo se vždy nazývá odraz čakry (kšetram). Od něj vedou jak nervy, tak nádí dozadu k čakře a je tedy možné využít i tento způsob soustřeďování se. Kromě múládháry má kšetram všech pět následujících čaker odspodu vzhůru – stydká kost nad pohlavním orgánem, pupek (solar plexus), srdce (uprostřed prsní kosti na úrovni bradavek), krční jamka (v oblasti štítné žlázy) a bhrúmadhja (bod mezi obočím, třetí Šivovo oko).
Každou čakru je také možno harmonizovat terapií podle živlu, který jí odpovídá. Nejlepší je však vibrace dechu (prodýchávání čakry) nebo vibrace zvuku (pomocí manter a hudby). Vzestup energie čakrami je potom bez větších problémů a nějakých nepříjemných tělesných nebo psychických projevů. Tím je dosaženo pravého smyslu tantry a práce s kundaliní.