Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpravy o tantře – 4. část

Řekli jsme si, že tantra je holistická celostní nauka, protože ve svých cvičeních využívá mnoha různých technik, které správně dohromady propojeny dokážou přivést člověka k Nejvyššímu poznání. Abychom však věděli, proč se tato cvičení provádějí a mohli je provádět správně – což je zvláště pro západního, pochybovačného a rozumářského člověka důležité – musíme poznatsložení našeho těla (mikrokosmos)a jehovztah k vesmírnémuprojevu (makrokosmos). Nemůžeme zde používat termíny Šiva a Šakti a přitom pořádně nevědět, co znamenají. Říci totiž, že Šiva je muž a Šakti žena, je opravdu velmi zjednodušené. Proto musíme jít až k počátku všeho. Než vznikl náš svět, byloneprojevené bytí (brahma). Neprojevené znamená, že jen existovalo a v něm bylo vše v zárodku. V tomto stavu neprojevení se, (avjakta) zažívalo přívlastky, které vyjadřujeme jakosat-čit-ánanda. (Bytí – Vědomí – Blaženost). Je to jen slovní snaha sdělit, že v tomto stavu plně existovalo, bylo si ho nepřetržitě vědomo a že byl tento stav nejvyšší blažeností. Vše, co zažíváme v našem lidském projevu,  je jen částí, odleskem tohoto stavu. Tak, jak se potom tento stav projevil (pravrti), tak usiluje duchovní cesta zase o návrat do něj (nivrti). V tomto brahma vzniklo potom vlnění, touha se projevit a z něj povstalprvotní zvuk óm (aum). Ten není od brahma oddělen, proto je tento zvuk brahma sám (pranáva , nádabrahma). Jeho odpudivou silou vzniklčas (kála), protor (déša) a atom (anu, patra). Tyto čtyři základní ideje, které jsou nehmotné,daly vzniknout polaritě, tedy dvěma silám – přitažlivé a odpudivé, kladné a záporné,purušovi a prakrti, šivovi a šakti. Jejich spojením, které stále probíhá, začali vznikat další purušové, čili živé bytosti. To je symbolicky vyjádřeno v nejzákladnějším grafickém znázornění tantry v jantře nazývanéšrí jantra. Aktivní, tvořivou energii šakti znázorňuje trojúhelník postavený na špici, pasivní, mužskou energii trojúhelník postavený na základně. Uprostřed nich jebod (bindu)symbolizující místo přechodu z neprojeveného bytí do projevu a stejně tak i návratu zpět.

Tím je právě zvuk óm. Na tuto šrí jantru se medituje, aby bylo dosaženo tohoto počátečního stavu. Rozrůstání tohoto projevu ze spojení Šivy a Šakti do dalších bytostí je vyjádřeno dalšími a dalšími trojúhelníky obojího druhu. Zcela obdobně o stvoření píše Jan ve svém evangeliu (1.1, 3, 14) o zjevení sv.Jana (3,14): „Toto praví Amen, svědek ten věčný a pravý, počátek stvoření Božího. Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. Všechny věci skrze ně učiněny jsou a bez něho nic není učiněno, což učiněno jest. A Slovo to tělo učiněno jest a přebývalo mezi námi....“    

Toto dynamické znázornění obsažené ve šrí jantře nám sděluje jednak to, že spojení Šivy a Šakti probíhá stále a potom, že aktivní složkou v tomto spojení je Šakti. To je důležité pro všechna tantrická cvičení, prováděná v páru. Není-li Šakti aktivní a neovládá-li svou aktivitu, není možné dosáhnout správného výsledku, protože Šiva probouzí vždy energii jen díky ní. Proto je ve společném cvičení Šakti ta, jež je řídí a na ní záleží, zda ovládne silnou energii, která vzniká.

Ženská polarita, Šakti, je tak silná, že zároveň vytváří vedle své tvořivé složky také složku vše zakrývající. Je to iluze nazývaná mája. Ta je matoucí (móhiní) a nese v sobě nevědomost (avidja), která vzniká hlavně díky ztotožňování se s tělem a tím neschopnosti rozlišovat. Člověk není schopen vnímat to, co je skutečné, věčné a zaměňuje je za neskutečné a pomíjivé. Je to způsobeno tím, že zatímco přitažlivá síla – touha nás žene k tomu, abychom hledali nejvyšší poznání a lásku, splynutí s brahma, Bohem, tak odpudivá síla – ztotožňování se s pomíjivým – nevědomost, nás naopak od této touhy odvádí a probouzí v nás pouze touhu neustále si splňovat svá přání. Tím mája nutí člověka usilovat a tak se rozvíjet. Je to něco obdobného, jak pravil Ježíš, že cesta do království nebeského je úzká a trnitá, ne široká a vyšlapaná (volně citováno). Také se objevuje příměr hádání se duše s tělem. Jenže tantra nás právě učí, že se duše s tělem hádat nemají, nýbrž se mají spojit a spolupracovat.

Hádá-li se duše s tělem, je to mysl (manas), která svými přáními, touhami, chtěními, vzpomínkami a sklony z minulých životů nebo vytvořenými v současném životě pobízí k uspokojení, honbou za tímto uspokojením a vyčerpáváním veškeré energie na toto vše. Úzká cesta do království nebeského je právě ta neschopnost a slabost v odolávání těmto přáním, která jsou většinou zbytečná. Neznamená to, že bychom si neměli žádná přání plnit, ale nejdůležitější je dokázat správně posoudit a rozhodnout se, kdy a do jaké míry, aby to bylo přirozené, což je navíc u každého jiné. K tomu slouží složka, která stojí nad myslí a osvětluje ji, a kterou je třeba probudit a rozvinout. Je to vlastně jakési nazírání, intuice (buddhi). Zatímco mysl (manas) vytváří svým rozumem pocit osobního, individuálního já, sobectví (ahankára), intuice (buddhi) tento rozmysl osvěcuje a vede nás k jednotě (brahma). Všechny tyto složky jsou ještě stále součástí jemněhmotného těla (linga šaríra) a již zde vzniká onen vnitřní konflikt, působení máji. Odtud se vše přenáší do dalších částí jemněhmotného těla a těla fyzického. Je tedy třeba zaměřit veškerou sílu vůle a energie na ovládnutí myslí a rozvinutí buddhi.

Nevědomost vzniká pouze v mysli, jiný název pro ni je temnota, a proto význam slova buddhi je to, co osvětluje, odstraňuje temnotu. Proto se všechny duchovní cesty zaměřují na to, aby člověk pochopil, probudil se a tím odstranil závoj máji, který jemně kryje mysl. Díváme-li se skrze něj, vidíme jakoby mlhavě, nejasně, nepřesně, neostře, v obrysech. Teprve z úrovně buddhi hledíme jasně a jsme schopni správně jednat, protože víme. Největším hříchem je potom, když tak neučiníme. Proto se každý, kdo dosáhl tohoto pochopení, nazývá Probuzený, Buddha.  

Neznamená to však ještě, že ten, kdo pochopil, již dosáhl cíle. Musí se nejprve v tomto stavu díky dalším cvičením upevnit a přebývat v něm stále. Snadno se z něj totiž může vrátit do dřívější nevědomosti, nepřekonal-li svá přání. Ta vznikají díky tomu, že jsme v těle. To, aby mohlo žít v projeveném světě, musí mít orgány vnímání (džňánéndrije), které přinášejí vjemy z okolního světa a orgány činnosti (karméndrije), které reagují na tyto vjemy. Obvyklá reakce je ta, že se nechávají strhnout a v mysli vznikají přání. Když se nemohou z různých důvodů tato přání naplnit, přidává se k nim nespokojenost, naštvání se, smutek, stres. Toto vše samozřejmě zabraňuje ovládnutí mysli a nějaké duchovní cestě. Proto je prvním úkolem dokázat rozlišovat to, co je pro nás důležité a tím ostatním se nezabývat: to znamená svými smysly vnitřními (džňánéndrije) na to nereagovat. Pak se jejich reagování totiž přenáší do orgánů činnosti  (karméndrije) a ty začnou nesprávně a zbytečně pro nás jednat.

A přesně podle toho guru vybírá žáky, jestli jsou vhodní pro cestu tantry a podle toho se také tito žáci dělí do více skupin. Někteří nebudou nikdy vhodní a ti by se tantrou vůbec neměli zabývat, protože by jen posilovali žádosti svých smyslů a uškodili by si. Bohužel, právě těchto zájemců je nejvíce. Další se budou zabývat především tělesnými cvičeními, aby ovládli tělo a očistili orgány činnosti. Tím se zvětší jejich životní energie (prána) a budou schopni přistoupit časem k soustřeďování se.

Jenom ti, kdo zcela ovládnou svou mysl a nejsou strháváni jejím chtěním, mohou cvičit v páru s šakti pod vedením gurua. Skutečný guru (sat guru) totiž nikoho jiného k takovým cvičením  nepřipustí.          

                                                                                                                       Jiří Mazánek  

Autor: Jiří Mazánek | úterý 25.2.2014 15:28 | karma článku: 7,48 | přečteno: 485x
  • Další články autora

Jiří Mazánek

Píseň mého srdce - Duchovní život

Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?

4.8.2016 v 16:47 | Karma: 10,20 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 28. část

Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,

12.7.2016 v 9:34 | Karma: 12,23 | Přečteno: 466x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 27. část

Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.

1.6.2016 v 22:32 | Karma: 7,65 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 26. část

Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.

2.5.2016 v 18:09 | Karma: 9,55 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 25. část

Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.

31.3.2016 v 10:07 | Karma: 9,10 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 24. část

O sedmé bráně, jíž jsou ústa, jsme si již řekli, že nejvíce energie z ní uniká přílišným mluvením a nezřízenou chutí k jídlu.

5.3.2016 v 17:21 | Karma: 11,14 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 23. část

Při vysvětlování stavby lidského těla jsme si řekli, že z něj energie uniká devíti branami, které je třeba se naučit uzavírat, abychom energii udrželi.

22.1.2016 v 17:57 | Karma: 8,20 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 22. část

Vysvětlili jsme si, že abychom mohli postupovat k cíli lidského života, osvobození se z pout a dosažení jednoty s nejvyšším bytím, musíme působit správně jak na tělo fyzické, tak na tělo psychické (jemněhmotné).

27.11.2015 v 23:11 | Karma: 9,74 | Přečteno: 341x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 21. část

Jak jsme si již řekli, jantry buď vyjadřují uspořádání kosmu nebo je pomocí nich uctíváno nějaké božstvo (dévata).

30.10.2015 v 10:38 | Karma: 9,88 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 20. část

Již jsem se zmínil, že tantru tvoří hlavně složky jantra a mantra. O jejich obrovském významu si nyní něco povíme. Od pradávna tu žili ti, kteří byli schopni vnímat neviditelné jsoucno, které vše prostupuje a ti druzí, kteří ne.

2.10.2015 v 9:37 | Karma: 6,44 | Přečteno: 233x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 19. část

Nyní si můžeme provést jakýsi stručný přehled čaker, abychom pochopili jejich význam. Člověk se zrozuje proto, aby dosáhl cíle života - spojení s nejvyšším Bytím, brahma, Bohem.

24.8.2015 v 10:40 | Karma: 8,53 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře - 18.část

Nyní, když jsme si popsali jednotlivě všechny čakry, by bylo dobré provést jejich celkový přehled a srovnání. Tím se pochopí jejich vzájemná provázanost, společné působení a jednota celého systému.

6.7.2015 v 17:26 | Karma: 7,85 | Přečteno: 303x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 17. část

Popsali jsme si nyní všech šest čaker a cestu kundaliní šakti do místa, kde se sjednotí se svým Milovaným, aby uhasila žár a nalezla nejvyšší uspokojení.

31.5.2015 v 22:07 | Karma: 6,87 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 16. část

Všechny lotosy jsou spojeny jemněhmotnou, psychickou stavbou, tzn. že visí na tenké nitce sušumny, přesněji řečeno čitra nádí, které tvoří její nejjemnější vlákno. Sušumna se skládá ze tří částí. Dalšími dvěma kanálky jsou vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící a potom brahma nádí, ústřední kanál, kterým stoupá kundaliní. Páteřní sloupec se nazývá též Méru. Kořenem všech nádí je kanda, jakási cibulka. Samotná sušumna má tedy podobu Slunce, Měsíce a ohně a její vlákno stoupá od středu kandy k hlavě. Uvnitř ní je zářící vadžra nádí, které se šíří od penisu (medhra) k hlavě. Uvnitř vadžra nádí, které je v sušumně, je čitriní, neboli čitra nádí. Čitra nádí je měsíční nádí. Je jemné jako pavoučí vlákno, proniká všemi lotosy a je čirou inteligencí. Uvnitř má brahma nádí, které sahá od ústí Hara, tj. otvoru v horní části svajambhú lingamu v múladhára čakře, do oblasti za ním, kde se nachází Ádi déva neboli para bindu. Zde vstupuje a vystupuje kundaliní na své cestě k Šivovi a zpět. Toto místo se nazývá brána k brahma neboli brahma dvára. Zopakujeme si tedy ještě jednou, že sušumna se skládá ze tří nádí – vadžra nádí, vnější, sluneční, zářící, dále čitra nádí, prostřední, měsíční, čirá inteligence a nakonec brahma nádí, ústřední nádí, jímž stoupá kundaliní.

30.4.2015 v 11:26 | Karma: 10,45 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 15. část

Konečně se dostáváme k poslední, šesté čakře, která je cílem dlouhé a namáhavé cesty kundaliní šakti od jejího sídla v múládháře, kde je spící, aby zde dosáhla úplného spojení a naplnění své touhy. Odtud již směřuje pouze do neprojeveného bytí, nekonečného prostoru sahasráry.

31.3.2015 v 19:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 14. část

Jak pokračujeme v popisu šesti základních čaker, dozvídáme se, že každá z nich je důležitá, každá něčím jiným, ale především, že jejich významy na sebe navazují, aby potom komplexně bylo dosaženo cíle duchovní cesty - osvobození se z pout svého těla i vnějšího světa (mukti, mókša). A nyní zjistíte, jak velkou roli v tom hraje právě pátá čakra.

8.3.2015 v 22:12 | Karma: 8,95 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 13. část

Nyní si popíšeme, co lze získat probuzením čtvrté čakry. Při jejím probuzení může člověk někdy cítit bolest v hrudníku - jako by se otevíraly dlouho zavřená a již zarezlá vrata, může mít nepravidelný nebo zrychlující se tep srdce. Častější je však, že se bude cítit lépe, jakoby lehčí a nebude potřebovat tolik spánku. Také bude citlivější a ve svých citech vyváženější a hlubší. Může začít slyšet zvuky z vyšších úrovní. Na všech stupních duchovní cesty (sádhany) jsou slyšet různé zvuky, které vycházejí právě ze srdeční čakry díky vibracím prány. Těmto zvukům se říká také ómkára dhvání. Ač má tyto vibrace každý, jen někdo je schopen je vnímat. Kdo systematicky naslouchá těmto zvukům, praktikuje jógu zvuku (náda jógu). Postupně je slyšet deset zvuků zhruba v tomto pořadí:

26.1.2015 v 19:58 | Karma: 7,81 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 12. část

První tři lotosy (čakry) se nacházely ještě na fyzické úrovni, v annamaja kóše. Další dvav pořadí zdola patří do úrovně energetické, tedy pránamaja kóši, také podle živlů (tattev) jim odpovídajícím - vzduchu a éteru. Kdybychom postupovali správně, následoval by nyní malý, ale důležitý lotos ánanda kanda. My si však nejdříve vysvětlíme vše o anáhata čakře, abychom ho potom lépe pochopili.

30.11.2014 v 15:11 | Karma: 7,19 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 11. část

Jak jsme si vysvětlili, je každá čakra spojená s nějakým živlem a tedy i úrovní vědomí. První tři čakry spadají ještě do úrovně fyzické a tedy obalu vyživovaného hmotnou stravou ( annamaja kóša ). Třetí čakře přísluší živel ohně ( tédžas ) a úroveň vědomí nebeská (svaha lóka). To je poslední úroveň smrtelná.

24.10.2014 v 14:44 | Karma: 7,32 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

2.10.2014 v 17:25 | Karma: 6,32 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 631x
Hudebník zabývající se relaxační meditační a duchovní hudbou s využitím akustických nástroju zapadních i etnických. Publicista a recenzent v oblasti hudby a duchovních věd. Učitel jogy, tantry a dalších duchovních směrů.

Seznam rubrik